Ansatte – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

CIP > Ansatte

Anne Holmen

Anne Holmen

Professor, centerleder, Centerleder, professor

Anne Holmen har siden maj 2011 været professor i parallelsproglighed og er leder af Center for Internationalisering og Parallelsproglighed. Centret har forsknings- og videnscenterfunktion i relation til akademisk engelsk, dansk og andre sprog på KU, og det samarbejder med alle fakulteter og administrative enheder om skræddersyede sprogkurser for medarbejdere og studerende. Siden juni 2016 har Anne Holmen desuden været leder af det pædagogiske center på det Humanistiske Fakultet TEACH.

Primære forskningsområder

  • Sprogundervisning og -læring
  • Sprog i uddannelsesøjemed
  • Sociolingvistik, især flersprogethed og de mange slags dansk
  • Sprog- og uddannelsespolitik
  • Interkulturel pædagogik

Aktuel forskning

  • Flersprogethed i universitetspædagogikken
  • Sproglig diversitet blandt universitetsstuderende
  • Dansk som andetsprog i akademiske miljøer. 

Impact

Det Humanistiske Fakultet bruger Anne Holmens forskning som eksempel på den impact, humanistiske forskere har i samfundet.
Læs casen: Flersprogethed som udfordring og ressource.

Undervisnings- og vejledningsområder

  • Andetsprogstilegnelse og -undervisning
  • Flersprogethed i skole og uddannelse
  • Sprog, identitet og kultur
  • Sprogpolitik, -pædagogik og -didaktik
  • Sociolingvistik og interaktionsanalyse 

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Parallel Language Strategy

    Holmen, A. 2016 Encyclopedia of Language and Education: Second and Foreign Language Education. May, S. & van Deusen-Scholl, N. (red.). Springer, s. 1-11

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtEncyclopædiartikel

  2. Udgivet

    Dansk som akademisk sprog for nordiske studerende

    Holmen, A. 2016 tidsskrift.

    Publikation: FormidlingNet-publikation

  3. Udgivet

    Flersproget internationalisering på Københavns Universitet og Roskilde Universitet – andre sprog end engelsk

    Larsen, S., Daryai-Hansen, P. & Holmen, A. 2016 I : Sprogforum. 62, s. 51-57

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  4. Udgivet

    Linguistic Diversity among Students in Higher Education: A Resource in a Multilingual Language Strategy?

    Holmen, A. 2015 Trancultural Interaction and Linguistic Diversity in Higher Education. Fabricius, A. H. & Preisler, B. (red.). London: Palgrave Macmillan, Kap. 6, s. 116-141

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBidrag til bog/antologi

  5. Udgivet

    Sproglig diversitet blandt eleverne i grundskolen - fra problem til potentiale

    Holmen, A. 2015 Sprogfag i forandring. Pædagogik og praksis. Søndergaard Gregersen, A. (red.). 2. udgave udg. Frederiksberg: Samfundslitteratur, Kap. 1, s. 23-54

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBidrag til bog/antologi

  6. Udgivet

    "Being Bilingual Means Being a Foreigner": Categorizing Linguistic Diversity among Students in Danish Higher Education

    Holmen, A. 2014 I : Hermes. 53, s. 11-24

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  7. Udgivet

    Polylingual development among Turkish speakers in a Danish primary school -: a critical view on the fourth grade slump

    Møller, J. S., Jørgensen, J. N. & Holmen, A. 2014 I : International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. 17, 1, s. 32-54 23 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  8. Udgivet

    Sprog, kultur og etnicitet som læringsforudsætninger

    Holmen, A. 2013 Gymnasiepædagogik: En grundbog. Damberg, E., Dolin, J., Holten Ingerslev, G. & Kaspersen, P. (red.). 2. udgave udg. København: Hans Reitzel, s. 647-655

    Publikation: FormidlingBidrag til bog/antologi

  9. Udgivet

    Universiteternes blinde plet

    Holmen, A. jun. 2013 I : Grænsen. 3, s. 40-44

    Publikation: FormidlingTidsskriftartikel

  10. Udgivet

    Nordand - en nordisk andraspråksresa

    Holmen, A. & Iversen Kulbrandstad, L. 2013 Profession, Politik och Passion: Inger Lindberg som andraspråksforskare. En vänbok. Axelsson, M., Carlson, M., Franker, Q. & Sandwall, K. (red.). Göteborg: Institutionen för svenska språket / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, s. 177-190

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBidrag til bog/antologi

  11. Udgivet

    Efterord. Parallelsproglighed og flersprogethed på nordiske universiteter.

    Holmen, A. 2012 I : Nordand. 2012, 2, s. 161-169

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  12. Udgivet

    Does the Nordic concept of parallel language use apply to minority children in Denmark?

    Holmen, A. 2012 Four or more languages for all?: Language policy challenges for the future. Knudsen, K. J. L., Petersen, H. P. & a Rógvi, K. (red.). Oslo: Novus forlag, s. 94-108

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBidrag til bog/antologi

  13. Udgivet

    Ret til dansk: Uddannelse, sprog og kulturarv

    Haas, C. (red.), Holmen, A. (red.), Horst, C. (red.) & Kristjánsdóttir, B. (red.) 2011 Aarhus Universitetsforlag. 439 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtAntologi

  14. Udgivet

    Den gode gartner og ukrudtet: Om minoritetselever i grundskolens danskfag

    Holmen, A. 2011 Ret til dansk: Uddannelse, sprog og kulturarv. Aarhus Universitetsforlag, s. 31-116

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBidrag til bog/antologi

  15. Udgivet

    At tage udgangspunkt i det kendte: Om brug af modersmålet ved tilegnelsen af et nyt sprog

    Holmen, A. 2011 I : Sprogforum. 51, s. 47-55

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  16. Second language learning

    Söderberg Arnfast, J., Normann Jørgensen, J. & Holmen, A. 2010 International encyclopedia of education. Peterson, P., Baker, E. & McGaw, B. (red.). 3 udg. Oxford: Pergamon Press, Vol. 5, s. 419-425 7 s.

    Publikation: ForskningEncyclopædiartikel

  17. Multilingualism in education: in favour of a dynamic view of languages

    Holmen, A. 2009 Teacher diversity in diverse schools: challenges and opportunities for teacher education. Kolbjørn Kjørven, O., Ringen, B-K. & Gagné, A. (red.). Vallset: Oplandske Bokforlag, s. 183-199 16 s.

    Publikation: ForskningBidrag til bog/antologi

  18. At tage udgangspunkt i alle børns forudsætninger: Om brug af minoritetsbørns modersmål i pædagogik og læring

    Holmen, A. 2008 Modersmåls- og tosproget undervisning.: Myter, realitet og konsensus?. Timm, L. (red.). Uddannelsesnetværket, s. 25-34

    Publikation: ForskningKonferencebidrag i proceedings

  19. Et besøg på Civilisationsmuseet i 2025: 50 år med tosprogede elever i folkeskolen

    Holmen, A. & Kristiansdottir, B. 14 aug. 2008 I : Folkeskolen. 4 s.

    Publikation: FormidlingTidsskriftartikel

  20. At udvikle tale- og lyttefærdighed på andetsproget gennem samtaler

    Holmen, A. & Møller Daugaard, L. 2008 Med språklige minoriteter i klassen: språklige og faglige utfordringer. Selj, E. & Ryen, E. (red.). 2. rev. udg. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, s. 47-66

    Publikation: FormidlingBidrag til bog/antologi

ID: 33666627