Ansatte – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

CIP > Ansatte

Anne Holmen

Anne Holmen

Centerleder, professor, Professor, centerleder

Formand for ekspertgruppe vedrørende sprogundervisning og sprogtilegnelse, Grønlands Selvstyre

Primære forskningsområder

  • Sprogundervisning og -læring
  • Sprog i uddannelsesøjemed
  • Sociolingvistik, især flersprogethed og de mange slags dansk
  • Sprog- og uddannelsespolitik
  • Interkulturel pædagogik

Aktuel forskning

  • Flersprogethed i universitetspædagogikken
  • Sproglig diversitet blandt universitetsstuderende
  • Dansk som andetsprog i akademiske miljøer. 

Impact

Det Humanistiske Fakultet bruger Anne Holmens forskning som eksempel på den impact, humanistiske forskere har i samfundet.
Læs casen: Flersprogethed som udfordring og ressource.

Undervisnings- og vejledningsområder

  • Andetsprogstilegnelse og -undervisning
  • Flersprogethed i skole og uddannelse
  • Sprog, identitet og kultur
  • Sprogpolitik, -pædagogik og -didaktik
  • Sociolingvistik og interaktionsanalyse 

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Parallel Language Strategy

    Holmen, A. 2016 Encyclopedia of Language and Education: Second and Foreign Language Education. May, S. & van Deusen-Scholl, N. (red.). Springer, s. 1-11

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtEncyclopædiartikel

  2. Udgivet

    Dansk som akademisk sprog for nordiske studerende

    Holmen, A. 2016 tidsskrift.

    Publikation: FormidlingNet-publikation

  3. Udgivet

    Flersproget internationalisering på Københavns Universitet og Roskilde Universitet – andre sprog end engelsk

    Larsen, S., Daryai-Hansen, P. & Holmen, A. 2016 I : Sprogforum. 62, s. 51-57

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  4. Udgivet

    Linguistic Diversity among Students in Higher Education: A Resource in a Multilingual Language Strategy?

    Holmen, A. 2015 Trancultural Interaction and Linguistic Diversity in Higher Education. Fabricius, A. H. & Preisler, B. (red.). London: Palgrave Macmillan, Kap. 6, s. 116-141

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBidrag til bog/antologi

  5. Udgivet

    Sproglig diversitet blandt eleverne i grundskolen - fra problem til potentiale

    Holmen, A. 2015 Sprogfag i forandring. Pædagogik og praksis. Søndergaard Gregersen, A. (red.). 2. udgave udg. Frederiksberg: Samfundslitteratur, Kap. 1, s. 23-54

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBidrag til bog/antologi

  6. Udgivet

    "Being Bilingual Means Being a Foreigner": Categorizing Linguistic Diversity among Students in Danish Higher Education

    Holmen, A. 2014 I : Hermes. 53, s. 11-24

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  7. Udgivet

    Polylingual development among Turkish speakers in a Danish primary school -: a critical view on the fourth grade slump

    Møller, J. S., Jørgensen, J. N. & Holmen, A. 2014 I : International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. 17, 1, s. 32-54 23 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  8. Udgivet

    Sprog, kultur og etnicitet som læringsforudsætninger

    Holmen, A. 2013 Gymnasiepædagogik: En grundbog. Damberg, E., Dolin, J., Holten Ingerslev, G. & Kaspersen, P. (red.). 2. udgave udg. København: Hans Reitzel, s. 647-655

    Publikation: FormidlingBidrag til bog/antologi

  9. Udgivet

    Universiteternes blinde plet

    Holmen, A. jun. 2013 I : Grænsen. 3, s. 40-44

    Publikation: FormidlingTidsskriftartikel

  10. Udgivet

    Nordand - en nordisk andraspråksresa

    Holmen, A. & Iversen Kulbrandstad, L. 2013 Profession, Politik och Passion: Inger Lindberg som andraspråksforskare. En vänbok. Axelsson, M., Carlson, M., Franker, Q. & Sandwall, K. (red.). Göteborg: Institutionen för svenska språket / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, s. 177-190

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBidrag til bog/antologi

  11. Udgivet

    Efterord. Parallelsproglighed og flersprogethed på nordiske universiteter.

    Holmen, A. 2012 I : Nordand. 2012, 2, s. 161-169

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  12. Udgivet

    Does the Nordic concept of parallel language use apply to minority children in Denmark?

    Holmen, A. 2012 Four or more languages for all?: Language policy challenges for the future. Knudsen, K. J. L., Petersen, H. P. & a Rógvi, K. (red.). Oslo: Novus forlag, s. 94-108

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBidrag til bog/antologi

  13. Udgivet

    Ret til dansk: Uddannelse, sprog og kulturarv

    Haas, C. (red.), Holmen, A. (red.), Horst, C. (red.) & Kristjánsdóttir, B. (red.) 2011 Aarhus Universitetsforlag. 439 s.

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtAntologi

  14. Udgivet

    Den gode gartner og ukrudtet: Om minoritetselever i grundskolens danskfag

    Holmen, A. 2011 Ret til dansk: Uddannelse, sprog og kulturarv. Aarhus Universitetsforlag, s. 31-116

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtBidrag til bog/antologi

  15. Udgivet

    At tage udgangspunkt i det kendte: Om brug af modersmålet ved tilegnelsen af et nyt sprog

    Holmen, A. 2011 I : Sprogforum. 51, s. 47-55

    Publikation: Forskning - fagfællebedømtTidsskriftartikel

  16. Second language learning

    Söderberg Arnfast, J., Normann Jørgensen, J. & Holmen, A. 2010 International encyclopedia of education. Peterson, P., Baker, E. & McGaw, B. (red.). 3 udg. Oxford: Pergamon Press, Vol. 5, s. 419-425 7 s.

    Publikation: ForskningEncyclopædiartikel

  17. Multilingualism in education: in favour of a dynamic view of languages

    Holmen, A. 2009 Teacher diversity in diverse schools: challenges and opportunities for teacher education. Kolbjørn Kjørven, O., Ringen, B-K. & Gagné, A. (red.). Vallset: Oplandske Bokforlag, s. 183-199 16 s.

    Publikation: ForskningBidrag til bog/antologi

  18. At tage udgangspunkt i alle børns forudsætninger: Om brug af minoritetsbørns modersmål i pædagogik og læring

    Holmen, A. 2008 Modersmåls- og tosproget undervisning.: Myter, realitet og konsensus?. Timm, L. (red.). Uddannelsesnetværket, s. 25-34

    Publikation: ForskningKonferencebidrag i proceedings

  19. Et besøg på Civilisationsmuseet i 2025: 50 år med tosprogede elever i folkeskolen

    Holmen, A. & Kristiansdottir, B. 14 aug. 2008 I : Folkeskolen. 4 s.

    Publikation: FormidlingTidsskriftartikel

  20. At udvikle tale- og lyttefærdighed på andetsproget gennem samtaler

    Holmen, A. & Møller Daugaard, L. 2008 Med språklige minoriteter i klassen: språklige og faglige utfordringer. Selj, E. & Ryen, E. (red.). 2. rev. udg. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, s. 47-66

    Publikation: FormidlingBidrag til bog/antologi

ID: 33666627