Individuel sproglig supervision

CIP tilbyder sproglig supervision i form af individuelle forløb for medarbejdere, der ønsker at få hjælp til at styrke deres sprogfærdigheder i forhold til konkrete arbejdsopgaver i hverdagen.

Vi tilbyder både sproglig supervision til ansatte, der ønsker at styrke deres engelsksproglige færdigheder, og til internationale ansatte, der ønsker at styrke deres færdigheder på dansk.

Hvad er supervision

CIPs tilbud om sproglig supervision er organiseret som individuelle særligt tilrettelagte forløb. Formålet med supervisionen er at styrke den enkelte deltagers færdigheder på engelsk eller dansk i forhold til et specifikt fokusområde. Herudover er formålet at gøre deltageren i stand til selv at arbejde videre med sin sproglige udvikling efter endt forløb.

Supervisionen foregår som et kort intensivt forløb eller timer spredt over en periode. Aktiv deltagelse og engagement i forløbet er en forudsætning for, at supervisionen kan give fuldt udbytte.

Vores individuelle supervisionsforløb er tilrettelagt ud fra den enkelte deltagers arbejdssituation, sproglige niveau, behov samt særlige ønsker.

Eksempler på supervisionsforløb:

Et supervisionsforløb tager udgangspunkt i enten en bestemt arbejdssituation eller et konkret oplæg (fx et konferenceoplæg).

  • Undervisning, herunder forelæsninger, holdundervisning og projektvejledning 
  • Forberedelse af konferenceoplæg
  • Overgangen fra at undervise på sit modersmål til at skulle undervise på et fremmedsprog
  • Vejledning af udenlandske studerende

Se konkrete eksempler på individuelle forløb.

Ovenstående liste er ikke udtømmende. Der findes mange andre arbejdssituationer, hvor sproglig supervision kan bruges. Er du i tvivl om, hvordan du bedst kan gøre brug af sproglig supervision, er du altid velkommen til uforpligtende at skrive til os.

Planlægning af forløbet

Et sprogligt supervisionsforløb består af et antal lektioner, aftalt specifikt med den enkelte deltager. Det første element i vores sproglige supervisionsforløb er en indledende samtale, hvor deltagerens forventninger, ønsker og kompetencer klarlægges. Herefter antager forløbet form efter deltagerens specifikke ønsker og kompetencer.

Eksempler på elementer i et forløb:

  • Indledende behovsafdækkende samtale
  • Overværelse af undervisning med efterfølgende feedback og vejledning
  • Styrkelse af deltagerens udtale, fluency, ordforråd og/eller grammatik 
  • Træning i at holde oplæg og præsentationer på engelsk eller dansk som fremmedsprog
  • Vejledning i overgangen fra at undervise på sit modersmål til at undervise på et fremmedsprog