19. januar 2017

Write Right - Relancering

Relancering af populær workshop til ny pris.

Bruger du en stor del af din arbejdstid på at skrive mails, breve og andre tekster til et engelsktalende publikum, men synes du, at det tager for lang tid, og er du ofte usikker på, om du skriver korrekt? Så vil CIP’s kursus Write Right være noget for dig. Kurset, der består af to halvdagsseminarer, tager udgangspunkt i dine sproglige behov og din hverdag.

Inden kurset Write Right går i gang, beder underviser Pete Westbrook kursisterne om at sende ham mails med eksempler på de tekster, de typisk skriver i deres hverdag. På den måde kan han danne sig et indtryk af kursisternes niveau, og hvor han særligt skal sætte ind:

- På det her kursus har vi især fokuseret på uformel over for formel sprogbrug og standardvendinger, for det er noget, kursisterne specifikt har efterspurgt. Ideen er, at de skal kunne tage det, de lærer her, og bruge det direkte i deres arbejde.

- Det ville være rart med lidt mere tid, så vi kunne gå mere i dybden med nogle af emnerne, men på den anden side giver den komprimerede form nok flere medarbejdere rundt omkring på KU mulighed for at deltage, fordi de ikke skal bede deres ledelse om mange dages fri eller om mange penge til at betale kurset. Formen med to halvdagsseminarer er til at overskue for de fleste.

Dorte Lundsager – AC-fuldmægtig på Institut for Klinisk Medicin

- Jeg skriver mange mails på engelsk til bedømmere fra udlandet, men jeg føler, at mine engelskkundskaber halter, og jeg er bange for at komme til at træde folk over tæerne.

- Her på kurset har især fået lært en masse standardvendinger og -fraser, som jeg kan trække på, når jeg skriver. Det giver en tryghed, at jeg har dem at falde tilbage på. Samtidig ved jeg nu, hvor jeg skal lede efter hjælp, hvis jeg er i tvivl sprogligt. Det giver også en ro.

Hanne Grand – kontorfunktionær i SCIENCE Forskning & Innovation

- Jeg sidder i et dansk miljø, men vi skriver og kommunikerer meget på engelsk, så det er uundgåeligt, at der kommer en afsmitning fra dansk i vores skriftlige engelsk. Derfor havde jeg brug for et brush-up kursus, så jeg kunne finde ud af, hvad jeg skulle gøre anderledes for at skrive mere korrekt engelsk. Det har virkelig fungeret godt. Jeg kunne bare godt ønske mig, at vi havde flere end de her to kursusgange.

- Det er et skræddersyet kursus, forstået på den måde, at det er kursisterne, der er med til at bestemme indholdet. Pete bad os melde ind, hvad vi især havde brug for at arbejde med, og det betyder, at undervisningen føles meget relevant for ens daglige arbejde. Jeg vil tage hjem og anbefale mine kolleger at tage kurset, for det har virkelig været en hjælp.

Vibeke Petersen – fuldmægtig i ph.d.-skolen, SUND

- Jeg kommunikerer meget med både udenlandske studerende og forskere, men bruger enormt lang tid på at skrive engelske mails – det er nok en kombination af perfektionisme og manglende sproglig kunnen. Jeg har bl.a. været bange for at lyde uhøflig, når jeg skriver på engelsk, selv om jeg gør mig meget umage, og derfor har det været fedt at få en masse standardfraser og -vendinger ind på rygraden. Det betyder også, at jeg kan skrive hurtigere og samtidig undgå at lyde for dansk.

- Vores underviser har givet rigtig god plads til spørgsmål undervejs i undervisningen, og det har været rart. Men omvendt er kurset også så kort, at der ikke var helt nok tid til at nå det hele.  Så der måtte meget gerne være en kursusgang mere.

Vibeke Nielsen – TEACH, HUM

- Min afdeling har indgået en samarbejde med CIP, og det betyder, at jeg skal skrive og tale meget mere på engelsk, end jeg gør nu. Men det skriftlige, især grammatikken, synes jeg, at jeg bruger alt for meget tid på, fordi jeg vil være sikker på, at det, jeg skriver, er korrekt.  Men nu ved jeg præcis, hvor jeg skal lede, hvis jeg er i tvivl om noget sprogligt, og det vil helt sikkert spare tid i det lange løb.  Og så har kurset givet mig lyst til meget mere engelskundervisning.