Britta Eyrich Jessen

Britta Eyrich Jessen

Adjunkt

Medlem af:

  • Matematikkens Didaktik

Projekter jeg er involveret i: 

2020-2023: Projektmedlem i TIME (Erasmus+ finansieret udviklingsprojekt). https://time-project.eu/

2019-2023:  Leder af forskningsprojektet SIGMA (finansieret af Lundbeck Fonden). https://www.ind.ku.dk/projekter/sigma/

2017-2019 : Projektmedlem i MERIA (Erasmus+ finansieret udviklingsprojekt). https://meria-project.eu/ 

2017: Projektkoordinator, ABaCus (Erhvervssamarb. m Tibalo Aps, finansieret af Undervisningsministeriets pulje til udvikling af digitale læremidler, for matematik i udskolingen).

2015-2017: Projektkoordinator i Matematikbroen (Finansieret af A.P Møller fonden, rettet mod udskolingens matematiklærere). https://www.ind.ku.dk/publikationer/inds_skriftserie/nr.-492017-matematikbroen/

2015 Projektkoordinator i Matematikudredningen. Finansieret af Undervisningsministeriet. https://www.ind.ku.dk/publikationer/inds_skriftserie/2015-42/

2014: Assisterende forsker i Overgangsprojektet finansieret af Undervisningsministeriet https://www.ind.ku.dk/publikationer/inds_skriftserie/2014-37/

Andre engagementer

2020- : Ekspert i gymnasiegruppen, Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning, NCUM. https://matematikdidaktik.dk/om-ncum/ 

2019- : Redaktør for Nordic Studies in Mathematics Education, NOMAD. http://ncm.gu.se/nomad 

Primære forskningsområder

Forskningsmæssigt arbejder jeg indenfor:

  • Den Antropologiske Teori for Didaktik
  • Undersøgelsesbaseret matematikundervisning i form af Studie- og Forskningsforløb
  • Betingelser for matematikundervisning (analyse af niveauer af codeterminisme)
  • Teorien om Didaktiske Situationer
  • Matematisk modellering
  • Læreres udvikling af professionsviden og lektionsstudier
  • Gymnasieniveauets matematikundervisning

Undervisnings- og vejledningsområder

Universitetsundervisning:

2023: PhD kursus 'Introduktion til den Antropologiske Teori for Didaktik (ATD)' - forelæsning og vejledning af artikler

2022 -: De matematisk modellerende videnskaber, kursus på kandidaten i STEMundervisning, forelæsning, øvelser, kursusansvar.

2022: PhD kursus 'Skriv for at blive publiceret i matematik og naturfagsdidaktik' - forelæsninger, øvelser og vejledning af artikler.

2021: PhD kursus om Forskning i STEM lærerviden - forelæser

2019: PhD kursus i indholdsanalyser i matematik- og naturfagsdidaktik - kursusansvarlig og forelæser

2015- : Videregående matematikdidaktik (DidMatV) - periodevis medunderviser, holdt forelæsninger, øvelser og vejledt eksamensprojekter

2012- : Grundkursus i naturfagenes didaktik (DidG) - Øvelseslærer for matematikere og dataloger, holdt forelæsninger, kursusansvarlig i 2016 & 2022.

PhD projekter (medvejleder), Specialer (vejleder, medvejledt), bachelorprojekter (vejleder)

Anden undervisning

Kursusansvarlig for "Matematik i Forandring - kom godt i gang med reformen" (MiF). Efteruddannelseskursus for matematiklærere på gymnasiale uddannelser i samarbejde med matematiklærerforeningen (2017-2019).

Teoretisk Pædagogikum - Formand (2023- ), medlem af faggruppen for matematik (2019-2022). Underviser i matematikdidaktik og hvordan man kan være undersøgende på egen praksis gennem det fagdidaktiske projekt.

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Teachers learning to design and implement mathematical modelling activities through collaboration

    Jessen, Britta Eyrich, 2020, Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education.. Jankvist, U. T., Van den Heuvel-Panhuizen, M. & Veldhuis, M. (red.). Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University, Netherlands, s. 1182-1189

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferencebidrag i proceedingsForskningfagfællebedømt

  2. Udgivet

    Questioning the world by questioning the exam

    Jessen, Britta Eyrich, 2019, I: Educaçao Matemática Pesquissa . 21, 4, s. 127-141 15 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  3. Udgivet

    The ecology of study and research paths in upper secondary school: The case of Denmark and Japan

    Jessen, Britta Eyrich, Otaki, K., Miyakawa, T., Hamanaka, H., Mizoguchi, T., Shinno, Y. & Winsløw, Carl, 2019, Working with the Anthropological Theory of the Didactic in Mathematics Education: A comprehensive casebook. Bosch, M., Chevallard, Y., Garcia, F. J. & Monaghan, J. (red.). Routledge, s. 118-138 21 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  4. Udgivet

    Undersøgelsesbaseret matematikundervisning: En introduktion til inspiration

    Jessen, Britta Eyrich, Axelsen, J. & Winsløw, Carl, 2019, Matematiklærerforeningen. 118 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBog

  5. Udgivet

    HOW TO GENERATE AUTONOMOUS QUESTIONING IN SECONDARY MATHEMATICS TEACHING?

    Jessen, Britta Eyrich, 2017, I: Recherches en Didactique des Mathematiques. 37, (2/3), s. 217-245 2.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

  6. Udgivet

    Study and Research Paths at Upper Secondary Mathematics Education: a Praxeological and Explorative study

    Jessen, Britta Eyrich, 2017, Department of Science Education, Faculty of Science, University of Copenhagen. 214 s. (IND's Skriftserie).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

ID: 36080400