“Du skal bare sætte hende i gang, du skal ikke gå og passe hende”: om sprog i praktikforløb for flygtninge og indvandrere

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

“Du skal bare sætte hende i gang, du skal ikke gå og passe hende” : om sprog i praktikforløb for flygtninge og indvandrere. / Bramm, Eva ; Kirilova, Marta.

I: Sprogforum, Nr. 66, 08.2018, s. 85-94.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Bramm, E & Kirilova, M 2018, '“Du skal bare sætte hende i gang, du skal ikke gå og passe hende”: om sprog i praktikforløb for flygtninge og indvandrere', Sprogforum, nr. 66, s. 85-94. <https://samfundslitteratur.dk/sites/default/files/Sprogforum%2066%20Sproget%20p%C3%A5%20arbejde.pdf>

APA

Bramm, E., & Kirilova, M. (2018). “Du skal bare sætte hende i gang, du skal ikke gå og passe hende”: om sprog i praktikforløb for flygtninge og indvandrere. Sprogforum, (66), 85-94. https://samfundslitteratur.dk/sites/default/files/Sprogforum%2066%20Sproget%20p%C3%A5%20arbejde.pdf

Vancouver

Bramm E, Kirilova M. “Du skal bare sætte hende i gang, du skal ikke gå og passe hende”: om sprog i praktikforløb for flygtninge og indvandrere. Sprogforum. 2018 aug.;(66):85-94.

Author

Bramm, Eva ; Kirilova, Marta. / “Du skal bare sætte hende i gang, du skal ikke gå og passe hende” : om sprog i praktikforløb for flygtninge og indvandrere. I: Sprogforum. 2018 ; Nr. 66. s. 85-94.

Bibtex

@article{c63690a2c621465489dc961a4726a484,
title = "“Du skal bare s{\ae}tte hende i gang, du skal ikke g{\aa} og passe hende”: om sprog i praktikforl{\o}b for flygtninge og indvandrere",
abstract = "I marts 2015 udarbejdede den dav{\ae}rende danske regering en besk{\ae}ftigelsesplansom skulle s{\o}rge for at nytilkomne flygtninge og indvandrerekom i arbejde. Besk{\ae}ftigelsen var t{\ae}nkt som katalysatorfor dansktilegnelse og hvilede p{\aa} en antagelse af at sprogtilegnelseer mest effektiv p{\aa} en arbejdsplads. I denne artikel s{\ae}tter vi sp{\o}rgsm{\aa}lstegn ved denne antagelse p{\aa}baggrund af en unders{\o}gelse af muligheden for sprogtilegnelse viaet sprogpraktikforl{\o}b i et supermarked hvor vi fulgte tre flygtninge.Form{\aa}let med unders{\o}gelsen var at kortl{\ae}gge hvilke muligheder fortilegnelse af dansk der reelt var til stede under praktikforl{\o}bet. I en dansk kontekst er vores studie b{\aa}de vigtigt og interessantfordi der ikke findes andre l{\ae}ngdeunders{\o}gelser som belyser hvorvidtsproglig og kulturel integration styrkes af at placere flygtningeog indvandrere p{\aa} en arbejdsplads.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, sprogl{\ae}ring, migration, arbejdsplads, sprogpraktik",
author = "Eva Bramm and Marta Kirilova",
year = "2018",
month = aug,
language = "Dansk",
pages = "85--94",
journal = "Sprogforum",
issn = "0909-9328",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",
number = "66",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - “Du skal bare sætte hende i gang, du skal ikke gå og passe hende”

T2 - om sprog i praktikforløb for flygtninge og indvandrere

AU - Bramm, Eva

AU - Kirilova, Marta

PY - 2018/8

Y1 - 2018/8

N2 - I marts 2015 udarbejdede den daværende danske regering en beskæftigelsesplansom skulle sørge for at nytilkomne flygtninge og indvandrerekom i arbejde. Beskæftigelsen var tænkt som katalysatorfor dansktilegnelse og hvilede på en antagelse af at sprogtilegnelseer mest effektiv på en arbejdsplads. I denne artikel sætter vi spørgsmålstegn ved denne antagelse påbaggrund af en undersøgelse af muligheden for sprogtilegnelse viaet sprogpraktikforløb i et supermarked hvor vi fulgte tre flygtninge.Formålet med undersøgelsen var at kortlægge hvilke muligheder fortilegnelse af dansk der reelt var til stede under praktikforløbet. I en dansk kontekst er vores studie både vigtigt og interessantfordi der ikke findes andre længdeundersøgelser som belyser hvorvidtsproglig og kulturel integration styrkes af at placere flygtningeog indvandrere på en arbejdsplads.

AB - I marts 2015 udarbejdede den daværende danske regering en beskæftigelsesplansom skulle sørge for at nytilkomne flygtninge og indvandrerekom i arbejde. Beskæftigelsen var tænkt som katalysatorfor dansktilegnelse og hvilede på en antagelse af at sprogtilegnelseer mest effektiv på en arbejdsplads. I denne artikel sætter vi spørgsmålstegn ved denne antagelse påbaggrund af en undersøgelse af muligheden for sprogtilegnelse viaet sprogpraktikforløb i et supermarked hvor vi fulgte tre flygtninge.Formålet med undersøgelsen var at kortlægge hvilke muligheder fortilegnelse af dansk der reelt var til stede under praktikforløbet. I en dansk kontekst er vores studie både vigtigt og interessantfordi der ikke findes andre længdeundersøgelser som belyser hvorvidtsproglig og kulturel integration styrkes af at placere flygtningeog indvandrere på en arbejdsplads.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - sproglæring, migration, arbejdsplads, sprogpraktik

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 85

EP - 94

JO - Sprogforum

JF - Sprogforum

SN - 0909-9328

IS - 66

ER -

ID: 196925388