9. september 2021

CIP symposium 2021: Internationalisering 2.0 - engelsk og de(t) lokale sprog

Københavns Universitet har i januar 2021 vedtaget en ny sprogpolitik, og universitetet har dermed nu for første gang i sin lange historie en sprogpolitik der dækker hele universitetet. Allerede inden sprogpolitikken blev vedtaget, har den imidlertid været meget omdiskuteret – både blandt studerende og medarbejdere på universitetet og blandt folketingspolitikerne på Christiansborg.

Fra politisk hold er der bl.a. blevet stillet spørgsmålstegn ved om sprogpolitikken giver for meget plads til engelsk som undervisningssprog. Omvendt er der blandt visse medarbejdere på universitetet blevet udtrykt bekymring over at sprogpolitikken fastslår at fastansatte internationale VIP skal kunne bidrage til undervisningen på dansk 3-6 år efter de er blevet ansat.

Set fra CIP’s perspektiv er sprogpolitikken interessant, fordi den gør det klart at ”internationalisering” ikke bare handler om mere engelsk (som det ellers ofte oversættes) men i høj grad også handler om andre sprog, herunder de(t) lokale sprog. Sprogpolitikken kan derfor ses i sammenhæng med det man kan kalde internationalisering 2.0 – en ny måde at tænke internationalisering på som i højere grad end tidligere aktivt forsøger at ramme en balance mellem det internationale og det lokale.

På dette års CIP-symposium som afholdes onsdag den 17. november 2021 kl. 10.00-16.00 stiller vi skarpt på denne udvikling og inviterer til oplæg og debat om nogle af de mange spørgsmål som sprogpolitikken rejser og de muligheder og udfordringer den medfører.

Hvordan skal KUs nye sprogpolitik virke i praksis? Hvad mener vi egentlig med ”internationalisering” på KU og andre universiteter i Norden? Hvordan skal/kan vi balancere brugen af engelsk og de(t) lokale sprog med de krav og forventninger vi har særligt til undervisning på universitetet? Hvor meget dansk skal man kunne for at kunne ”bidrage til undervisningen på dansk”? Hvordan kan/bør universitetet understøtte sproglæring blandt medarbejdere og studerende?

Sæt allerede nu kryds i kalenderen eller tilmeld dig via vores onlineformular. Nærmere program følger senere i september. I lighed med tidligere år vil der være indlæg fra både lokale og internationale oplægsholdere, ligesom der vil være mulighed for at høre om oplevelser af og med den nye sprogpolitik fra både studerende, TAP og VIP.