Towards a new model of communicative competence in multilingual higher education
I den anvendte lingvistiske forskning indtager begrebet kommunikativ kompetence en helt central plads og har været genstand for løbende udvikling. Forskere peger dog på, at eksisterende modeller for kommunikativ kompetence kun i ringe grad afspejler kommunikative praksisser i flersprogede kontekster. Dette udgør et problem i anvendelsen af begrebet i mange uddannelsessammenhænge, ikke mindst hvad angår understøttelsen af engelsksprogede universitetsuddannelser i regioner, hvor engelsk ikke er det mest udbredte sprog. Her kendetegnes de kommunikative praksisser i stigende grad af sproglig diversitet. Spørgsmålet, som er omdrejningspunktet for dette projekt, er derfor hvordan de seneste modeller for kommunikativ kompetence kan videreudvikles, således at de tager højde for flersproglighed i universitetsuddannelse. Dette undersøges gennem en komparativ etnografi, hvorigennem projektet søger at udvide det kommunikative kompetencebegreb mod en flersproget model.
Projektperiode: 2023-2027
Projektet er ledet af professor Slobodanka Dimova fra CIP.
Joyce Kling, Lunds Universitet
Hans Malmström, Chalmers University of Technology
Ute Schmidt, Universitet i Wien
Sanne Larsen, Københavns Universitet
Projektet er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond.
Kontakt
