Emergence in a transient social configuration 'A linguistic ethnographic study of how strangers establish practices for working together within international development'

Beskrivelse

Dette projekt undersøger, hvordan sociale fænomener opstår i et midlertidigt arbejdsfællesskab. Projektet stiller spørgsmålet om, hvordan seks projektdeltagere finder ud af at organisere deres fælles aktiviteter i løbet af otte dage. Undersøgelsen kombinerer etnografisk feltarbejde med sproglige analyser af interaktionsdata, såvel som interviews med deltagerne. De indsamlede data er analyseret ved hjælp af en induktiv tilgang, hvilket resulterede i flere forskellige analyseobjekter på forskellige kontekstniveauer.

I første del af afhandlingen vises det, at etableringen af fælles viden er afgørende for, at deltagerne kan udføre de institutionelle opgaver og det kan konkluderers at en ulige fordeling af viden kan påvirke, hvordan fælles aktiviteter organiseres i et socialt fællesskab.

I anden del af afhandlingen analyseres processen med at skrive udviklingsprojekter. Disse analyser afslører, hvordan tekstproduktionspraksisser opstår, og hvordan projektsproget bliver til et register. Der argumenteres for, at begge dele opstår i situerede møder gennem et refleksivt forhold mellem deltagernes betydningsdannelse og den bredere institutionelle orden.

Projektet bidrager til en forståelse af konceptet transient social configurations ved at kaste lys over de forskellige faktorer, som kan påvirke sådanne sociale kontekster.

Hent hele ph.d.-projektet som PDF på engelsk her.

Projektdeltagere

Ph.d.-projektet er udført af Katherine Kappa.

Udgivelsesår