Re-contextualising academic writing in English: Case studies of international students in Denmark

Beskrivelse

Den stigende internationalisering af europæiske universiteter har medført et krav om, at engelsk i høj grad skal kunne mestres for at kunne deltage aktivt undervisningen. Dette skift har både skabt muligheder og udfordringer for de studerende. Dette ph.d.-projekt tog udgangspunkt i seks internationale studerende og deres udfordringer ved at træde ind i en ny rolle som "engelsk skrivende studerende" i et helt nyt universitetsmiljø. Formålet var at lave en dybdegående undersøgelse af hvordan internationale studerende påtager sig deres nye rolle, hvor de skal kunne skrive på et højt akademisk niveau igennem kurser i engelsk til akademiske formål (EAP) og andre akademiske kurser på et dansk universitet.

Resultaterne viser at kurser i engelsk til akademiske formål (EAP) havde stor effekt på de internationale studerende og deres akademiske kundskaber i andre kurser. Dermed viser undersøgelsen, hvor meget gavn internationale studerende kan have af ekstra undervisning i sprog til akademiske formål eller anden form for undervisning i et andet sprog (L2 support). Projektet er derfor med til at understrege at tilbud om undervisning i sprog til akademiske formål er en uddannelsespolitik, der er værd at stræbe efter. 

Skriv til cip@hum.ku.dk og bed om en PDF-version af udgivelsen.

Projektdeltagere

Ph.d.-projektet udføres af Sanne Larsen

Udgivelsesår

2013