Engelsk for VIP-grupper og studerende

Herunder kan du læse mere om, hvordan sprogkonsulent Nina Nellemann Rasmussen griber tilrettelæggelsen og afholdelsen af undervisningsaktviteten an når hun forbereder engelskkurser for VIP-grupper og studerende.

"Jeg afholder og underviser på en lang række workshops og kurser med fokus på skriftlig akademisk engelsk på tværs af fakulteterne på KU. Alle mine skriveworkshops og kurser er skræddersyet til de studerendes specifikke behov og akademiske niveau og baseret på nyere forskning inden for området.

Skriveworkshoppen, som jeg afholdte i september 2019 er et godt eksempel på et af CIPs skræddersyede og forskningsbaserede produkter. Jeg blev bedt om at udvikle en to-timers skriveworkshop for ph.d.-studerende på Institut for Antropologi som en del af et længere skriveforløb. Antropologi er en meget forskelligartet disciplin, der spænder over fire forskellige men nært beslægtede områder: Kultur, lingvistik, arkæologi og biologi. Dette betyder, at der er enorm variation i de skriftlige konventioner på tværs af disciplinen.

For at sikre mig at indholdet af workshoppen var skræddersyet til deltagernes specifikke behov, satte jeg mig grundigt ind i deres respektive forskningsområder. Jeg brugte publicerede forskningsartikler inden for de forskellige underområder af antropologi til at illustrere aspekter af akademisk skrivning: struktur, stil, skribentens stemme og ordforråd. Jeg centrede workshoppen omkring de tre områder, som det er min mangeårige erfaring som underviser, korrekturlæser og redaktør af akademiske artikler, at akademikere finder mest udfordrende: Sætningsstruktur, klarhed og generel læsbarhed. Forskningen viser, at det er også er disse tre områder, der oftest er årsag til, at forskningsartikler bliver afvist.

Workshoppen var en blanding af forelæsning og aktiv deltagelse. Den var meget interaktiv og dækkede en række relevante øvelser, konkrete eksempler samt anvendelige tips og redskaber. Workshoppen blev ekstremt vel modtaget. Deltagerne roste den for at være ”meget anvendelig”, ”ekstremt relevant”, ”praktisk” og ”konkret”. De værdsatte også de brugbare tips og redskaber, de var blevet introduceret for."