Eksempler på individuel supervision

Som inspiration til hvordan CIP kan imødekomme netop dine behov, er herunder to konkrete eksempler på færdigheder, som kan styrkes ved hjælp af individuel supervision.


Bedre engelskudtale

  • Er du ofte i tvivl om hvordan et fagord eller almindelig akademisk ord skal udtales på engelsk ? Udtaler man "g" i "syntagm", hvor ligger trykket i "parameter", hvordan udtaler man flertal af "analysis"?

  • Har du undertiden svært ved at bøje tunge og læber i de rigtige folder, når du skal sige "ethnicity", "fibromyalgia" eller "strategic research proposal"?

  • Har du svært ved at være lige så udtryksfuld og nuanceret i din stemmeføring når du taler engelsk som når du taler dit modersmål?

Med relativt simple midler kan du på kort tid blive bedre til at udtale de svære fagspecifikke og almentfaglige ord du bruger i din forskning og/eller undervisning, og med en løbende indsats kan din generelle udtale og mundtlige fremstilling af engelsk også forbedres markant. CIP kan tilbyde individuel udtaletræning ved forskningsuddannede eksperter. Vi fokuserer på netop dine ønsker og behov og tager typisk udgangspunkt i en konkret arbejdsopgave, fx undervisning eller præsentation af et konferencebidrag. Vi vil også arbejde med at indøve en praksis der hjælper dig med at udvikle din udtale på egen hånd efter forløbet. 


Konferenceoplæg på engelsk?

Er du usikker på dit engelsk når du skal præsentere din forskning ved konferencer eller i andre forskningsfora?

CIP tilbyder individuel sproglig supervision der hjælper dig med at gøre din engelsksproglige præsentation endnu bedre. Vi tager udgangspunkt i dine ønsker og behov, men forløbet kunne fx indeholde følgende elementer:

    • Tilpasning af konferencebidraget, så det følger konventionerne for akademisk mundtligt engelsk samtidig med at det passer til din måde at tale, og udtale, engelsk. Dette indebærer en tilpasning af bl.a.
      • syntaks: brug aktive verber i stedet for passive verber
      • stil: brug mindre tekniske og højtflyvende, men stadig akademiske, ord
      • udtale: brug kun ord der falder dig let at udtale

    • Indøvelse af den mundtlige præsentation med fokus på at gøre budskabet klart og tydeligt, fx ved at
      • fremhæve de vigtige elementer og pointer
      • markere overgange mellem de forskellige dele af præsentationen ved hjælp af passende sprogbrug og intonation
      • sikre at præsentationen bliver fremført med samme sikkerhed og overbevisning som hvis den blev givet på dit modersmål

    • Indøvelse af fraser og strategier der kan være nyttige ved fx åbningen eller afslutningen af præsentationen eller i forbindelse med besvarelse af spørgsmål fra salen