Engelsk som individuelle forløb

Herunder kan du læse mere om, hvordan akademisk sprogkonsulent Sophie Swerts Knudsen griber tilrettelæggelsen og afholdelsen af undervisningsaktviteten an, når hun forbereder engelskkurser som individuelle forløb.

"Et omfattende forberedelsesarbejde går forud for ethvert individuelt kursus. Deltageren udfylder en behovsanalyse og baseret på denne opbygges et forløb, der tilgodeser præcis den aktuelle deltagers akademiske behov. Behovene kan være meget forskellige, både i form af indhold og tidsramme. Nogle deltagere har brug for to lektioner som forberedelse til en konferencepræsentation, mens andre booker et forløb på 15 lektioner for at forbedre deres akademiske engelskkompetencer inden for fx skriftlig kommunikation eller mundtlig sprogfærdighed.

Udfordringerne eller forespørgslerne på de individuelle kurser adresseres ved hjælp af erfaringer fra CIP’s egen forskning eller forskning inden for sprogtilegnelse generelt. Med udgangspunkt i behovsanalysen udvælger vi omhyggeligt de forskningserfaringer og opgaver, der tilgodeser deltagerens behov. For eksempel er en del af den fundamentale viden, der er relevant for næsten alle individuelle kurser viden om udvidelse og konsolidering af akademisk ordforråd og/eller såkaldte ”diskursmarkører”. Deltageren instrueres i, hvordan denne viden sættes i spil gennem skræddersyede opgaver. Det betyder, at alle opgaver og øvelser i løbet af kurset er relevante for deltagerens eget felt.

En tilbagevendende forespørgsel i forbindelse med individuelle forløb er feedback og hjælp til akademiske præsentationer. Efter jeg har overværet præsentationen, anvender jeg sammen med deltageren diskursmarkører til at strukturere præsentationen. På den måde fremhæver vi de vigtigste elementer af argumentationen, signalerer tematiske overgange og guider dermed tilhørerne gennem præsentationen. Derefter sørger vi for at løfte præsentationens sprog til et passende akademisk niveau ved at gøre brug af et mere formelt akademisk ordforråd. Endelig fremfører/øver deltageren sin præsentation flere gange for at sikre en flydende levering af akademisk sprog, korrekt timing, passende kropssprog og sidst men ikke mindst, for at opbygge den selvtillid det kræver at kunne improvisere sprogligt foran et publikum."