Ansatte – Københavns Universitet

Anne Holmen

Anne Holmen

Centerleder, professor, Professor, centerleder

Formand for ekspertgruppe vedrørende sprogundervisning og sprogtilegnelse, Grønlands Selvstyre

Primære forskningsområder

  • Sprogundervisning og -læring
  • Sprog i uddannelsesøjemed
  • Sociolingvistik, især flersprogethed og de mange slags dansk
  • Sprog- og uddannelsespolitik
  • Interkulturel pædagogik

Aktuel forskning

  • Flersprogethed i universitetspædagogikken
  • Sproglig diversitet blandt universitetsstuderende
  • Dansk som andetsprog i akademiske miljøer. 

Impact

Det Humanistiske Fakultet bruger Anne Holmens forskning som eksempel på den impact, humanistiske forskere har i samfundet.
Læs casen: Flersprogethed som udfordring og ressource.

Undervisnings- og vejledningsområder

  • Andetsprogstilegnelse og -undervisning
  • Flersprogethed i skole og uddannelse
  • Sprog, identitet og kultur
  • Sprogpolitik, -pædagogik og -didaktik
  • Sociolingvistik og interaktionsanalyse 

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Shaping a Danish Multilingual University´s Language Policy: Gatekeepers and Drivers of Change

    Holmen, A. 2018 Language Policy and Language Acquisition Planning. Siiner, M., Hult, F. & Kupisch, T. (red.). Springer, s. 137-153

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  2. Udgivet

    Det flersprogede danske universitet

    Holmen, A. & Risager, K. 2018 Dansk til det 21. århundrede - sprog og samfund. Tanya, C. & E. A. (red.). Danmark: U Press, s. 153-170

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  3. Udgivet

    English Medium Instruction in Multilingual and Multicultural Universities: Academics’ Voices from the Northern European Context

    Henriksen, B., Holmen, A. & Kling, J. 2018 Routledge.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningfagfællebedømt

  4. Udgivet

    Additive Language Pedagogy: Aligning a Learner-Centered Approach with Student Diversity

    Holmen, A. 2018 I : International Journal of Bias, Identity and Diversities in Education. 3, s. 1-9 9 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  5. Udgivet

    More parallel please

    Gregersen, F., Josephson, O., Kristoffersen, G., Östman, J-O., Holmen, A., Londen, M. & al, E. 5 maj 2018 Kbh: Nordisk Ministerraad. 66 s. ( Tema Nord; Nr. 523, Bind 2018).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

  6. Udgivet

    More Parallel Please

    Gregersen, F., Josephson, O., Kristoffersen, G., Östman, J-O., Londen, M., Holmen, A. & al., E. 4 maj 2018 København: Nordisk Ministerraad. 69 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

  7. Udgivet

    Minoritetssprogene i den nationale sprogstrategi

    Holmen, A. maj 2017 I : Sprogforum. 64, s. 8-12 5 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  8. Udgivet

    Det brogede gymnasium

    Holmen, A. & Ulriksen, L. 2017 Gymnasiepædagogik: En grundbog. Dolin, J., Holten Ingerslev, G. & Sparholt Jørgensen, H. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 102-119 18 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

  9. Udgivet

    Fra privatpraktiserende til professionel

    Holmen, A. & Lund, K. 25 aug. 2017 Københavns Sprogcenter 25 år: Billeder fra en verden i forandring. Henriques, J., Jersild Moreira, N., Neergaard, P. & Frydenlund, R. (red.). Kbh.: Københavns Sprogcenter, s. 32-37 6 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

  10. Udgivet

    Forord

    Holmen, A. 2017 Flygtningebørn i skolen: Læring og trivsel i nye omgivelser. Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, s. 5-9 5 s. (Inluderende fællesskaber).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

  11. Udgivet

    Towards more languages for more students at University of Copenhagen: The interplay between local and global drivers of change

    Larsen, S. & Holmen, A. 2017 I : CASALC Review. 2016-2017, 2, s. 132-144 13 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  12. Udgivet

    Kulturlæring

    Kirilova, M. (red.) & Holmen, A. (red.) 2016 København: Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet. 277 s. (Københavnerstudier i tosprogethed. Serien Studier i parallelsproglighed, Bind C9).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningfagfællebedømt

  13. Udgivet

    Kulturlæring (Indledning)

    Kirilova, M. & Holmen, A. nov. 2016 Kulturlæring (Indledning) . Kirilova, M. & Holmen, A. (red.). København: Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet, s. 5-15 (Københavnerstudier i tosprogethed, Studier i Parallelsproglighed, Bind C9).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  14. Udgivet

    Parallel Language Strategy

    Holmen, A. 2016 Encyclopedia of Language and Education: Second and Foreign Language Education. May, S. & van Deusen-Scholl, N. (red.). Springer, s. 1-11

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportEncyclopædiartikelForskningfagfællebedømt

  15. Udgivet

    Dansk som akademisk sprog for nordiske studerende

    Holmen, A. 2016

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

  16. Udgivet

    Flersproget internationalisering på Københavns Universitet og Roskilde Universitet – andre sprog end engelsk

    Larsen, S., Daryai-Hansen, P. & Holmen, A. 2016 I : Sprogforum. 62, s. 51-57

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  17. Udgivet

    Linguistic Diversity among Students in Higher Education: A Resource in a Multilingual Language Strategy?

    Holmen, A. 2015 Trancultural Interaction and Linguistic Diversity in Higher Education. Fabricius, A. H. & Preisler, B. (red.). London: Palgrave Macmillan, s. 116-141

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  18. Udgivet

    Sproglig diversitet blandt eleverne i grundskolen - fra problem til potentiale

    Holmen, A. 2015 Sprogfag i forandring. Pædagogik og praksis. Søndergaard Gregersen, A. (red.). 2. udgave udg. Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 23-54

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  19. Udgivet

    "Being Bilingual Means Being a Foreigner": Categorizing Linguistic Diversity among Students in Danish Higher Education

    Holmen, A. 2014 I : Hermes. 53, s. 11-24

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  20. Udgivet

    Polylingual development among Turkish speakers in a Danish primary school -: a critical view on the fourth grade slump

    Møller, J. S., Jørgensen, J. N. & Holmen, A. 2014 I : International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. 17, 1, s. 32-54 23 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  21. Udgivet

    Sprog, kultur og etnicitet som læringsforudsætninger

    Holmen, A. 2013 Gymnasiepædagogik: En grundbog. Damberg, E., Dolin, J., Holten Ingerslev, G. & Kaspersen, P. (red.). 2. udgave udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 647-655

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

  22. Udgivet

    Universiteternes blinde plet

    Holmen, A. jun. 2013 I : Grænsen. 3, s. 40-44

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

  23. Udgivet

    Nordand - en nordisk andraspråksresa

    Holmen, A. & Iversen Kulbrandstad, L. 2013 Profession, Politik och Passion: Inger Lindberg som andraspråksforskare. En vänbok. Axelsson, M., Carlson, M., Franker, Q. & Sandwall, K. (red.). Göteborg: Institutionen för svenska språket / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, s. 177-190

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  24. Udgivet

    Efterord. Parallelsproglighed og flersprogethed på nordiske universiteter.

    Holmen, A. 2012 I : Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning . 2012, 2, s. 161-169

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  25. Udgivet

    Does the Nordic concept of parallel language use apply to minority children in Denmark?

    Holmen, A. 2012 Four or more languages for all?: Language policy challenges for the future. Knudsen, K. J. L., Petersen, H. P. & a Rógvi, K. (red.). Oslo: Novus forlag, s. 94-108

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  26. Udgivet

    Ret til dansk: Uddannelse, sprog og kulturarv

    Haas, C. (red.), Holmen, A. (red.), Horst, C. (red.) & Kristjánsdóttir, B. (red.) 2011 Aarhus Universitetsforlag. 439 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningfagfællebedømt

  27. Udgivet

    Den gode gartner og ukrudtet: Om minoritetselever i grundskolens danskfag

    Holmen, A. 2011 Ret til dansk: Uddannelse, sprog og kulturarv. Aarhus Universitetsforlag, s. 31-116

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  28. Udgivet

    At tage udgangspunkt i det kendte: Om brug af modersmålet ved tilegnelsen af et nyt sprog

    Holmen, A. 2011 I : Sprogforum. 51, s. 47-55

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  29. Second language learning

    Söderberg Arnfast, J., Normann Jørgensen, J. & Holmen, A. 2010 International encyclopedia of education. Peterson, P., Baker, E. & McGaw, B. (red.). 3 udg. Oxford: Pergamon Press, Bind 5, s. 419-425 7 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportEncyclopædiartikelForskning

  30. Multilingualism in education: in favour of a dynamic view of languages

    Holmen, A. 2009 Teacher diversity in diverse schools: challenges and opportunities for teacher education. Kolbjørn Kjørven, O., Ringen, B-K. & Gagné, A. (red.). Vallset: Oplandske Bokforlag, s. 183-199 16 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

  31. At tage udgangspunkt i alle børns forudsætninger: Om brug af minoritetsbørns modersmål i pædagogik og læring

    Holmen, A. 2008 Modersmåls- og tosproget undervisning.: Myter, realitet og konsensus?. Timm, L. (red.). Uddannelsesnetværket, s. 25-34

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferencebidrag i proceedingsForskning

  32. Et besøg på Civilisationsmuseet i 2025: 50 år med tosprogede elever i folkeskolen

    Holmen, A. & Kristiansdottir, B. 14 aug. 2008 I : Folkeskolen. 4 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

  33. At udvikle tale- og lyttefærdighed på andetsproget gennem samtaler

    Holmen, A. & Møller Daugaard, L. 2008 Med språklige minoriteter i klassen: språklige og faglige utfordringer. Selj, E. & Ryen, E. (red.). 2. rev. udg. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, s. 47-66

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

ID: 33666627