Oldgræsk for filosofistuderende
I projektet Læsefærdighed i oldgræsk for filosofistuderende blev der arbejdet med at give studerende en dybere indsigt i det faglige indhold på et kursus i græsk filosofi ved at inkorporere læsning af fagtekster på originalsproget.
Med udgangspunkt i centrale tekstpassager fra det faglige pensum udvalgt af fagunderviseren tilrettelagde sprogunderviseren med stor succes et sprogligt forløb i oldgræsk, der løb parallelt med fagkurset. I det parallel forløb gennemgik sprogunderviseren i fællesskab med de studerende de udvalgte tekstpassager ud fra en sproglig indfaldsvinkel, således at de studerende fik mulighed for at opleve koblingen mellem tænkning og sprog.
Denne sproglige stilladsering af fagkurset blev modtaget meget positivt både af fagunderviseren og de studerende, som oplevede en tæt sammenhæng mellem faglig og sproglig indsigt i filosofien.
Resultater
Sprogsatsningens resultater opsummeres på disse fem sider:
Mønsterpraksis
Mange af sprogsatsningens udviklingsprojekter kan stå som eksempler på mønsterpraksis. Se fire eksempler her: