Sproglige generationsforskelle på de sociale medier

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Sproglige generationsforskelle på de sociale medier. / Skov, Marianne Haugaard; Stæhr, Andreas Candefors.

In: NyS, Vol. 59, 2021, p. 113-156.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Skov, MH & Stæhr, AC 2021, 'Sproglige generationsforskelle på de sociale medier', NyS, vol. 59, pp. 113-156. https://doi.org/10.7146/nys.v1i59.121811

APA

Skov, M. H., & Stæhr, A. C. (2021). Sproglige generationsforskelle på de sociale medier. NyS, 59, 113-156. https://doi.org/10.7146/nys.v1i59.121811

Vancouver

Skov MH, Stæhr AC. Sproglige generationsforskelle på de sociale medier. NyS. 2021;59:113-156. https://doi.org/10.7146/nys.v1i59.121811

Author

Skov, Marianne Haugaard ; Stæhr, Andreas Candefors. / Sproglige generationsforskelle på de sociale medier. In: NyS. 2021 ; Vol. 59. pp. 113-156.

Bibtex

@article{c28e0ab9798647dcab4680d53230b82a,
title = "Sproglige generationsforskelle p{\aa} de sociale medier",
abstract = "I takt med at de sociale medier i stigende grad bliver anvendt p{\aa} tv{\ae}rs af aldersgrupper, opst{\aa}r der nye kommunikationskulturer og normer for sprogbrug, som danner grobund for oplevelser af sproglige generationsforskelle. I denne artikel unders{\o}ger vi, hvordan unge (15-18 {\aa}r) og deres for{\ae}ldre giver udtryk for s{\aa}danne sproglige generationsforskelle i private online kontekster.Vi fokuserer s{\ae}rligt p{\aa} forskelle i forhold til brug af emojis og forkortelser samt orientering mod forskellige normer for tegns{\ae}tning, sproglig korrekthed og korrekturl{\ae}sning. Vi unders{\o}ger b{\aa}de, hvordan s{\aa}danne sproglige generationsforskelle artikuleres i interviews med de unge og deres for{\ae}ldre, oghvordan de kommer til udtryk i deres online interaktioner. Artiklen bidrager med ny viden om digitalt medieret sprogbrug i nutidige familier og giver en indsigt i, hvordan unge og voksne p{\aa} trods af deres forskellige forventninger til online interaktion kan tilpasse sig hinandens sprogbrug, n{\aa}r de skriver sammenonline. ",
author = "Skov, {Marianne Haugaard} and St{\ae}hr, {Andreas Candefors}",
year = "2021",
doi = "10.7146/nys.v1i59.121811",
language = "Dansk",
volume = "59",
pages = "113--156",
journal = "NyS",
issn = "0106-8040",
publisher = "Dansk Sprogn{\ae}vn",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Sproglige generationsforskelle på de sociale medier

AU - Skov, Marianne Haugaard

AU - Stæhr, Andreas Candefors

PY - 2021

Y1 - 2021

N2 - I takt med at de sociale medier i stigende grad bliver anvendt på tværs af aldersgrupper, opstår der nye kommunikationskulturer og normer for sprogbrug, som danner grobund for oplevelser af sproglige generationsforskelle. I denne artikel undersøger vi, hvordan unge (15-18 år) og deres forældre giver udtryk for sådanne sproglige generationsforskelle i private online kontekster.Vi fokuserer særligt på forskelle i forhold til brug af emojis og forkortelser samt orientering mod forskellige normer for tegnsætning, sproglig korrekthed og korrekturlæsning. Vi undersøger både, hvordan sådanne sproglige generationsforskelle artikuleres i interviews med de unge og deres forældre, oghvordan de kommer til udtryk i deres online interaktioner. Artiklen bidrager med ny viden om digitalt medieret sprogbrug i nutidige familier og giver en indsigt i, hvordan unge og voksne på trods af deres forskellige forventninger til online interaktion kan tilpasse sig hinandens sprogbrug, når de skriver sammenonline.

AB - I takt med at de sociale medier i stigende grad bliver anvendt på tværs af aldersgrupper, opstår der nye kommunikationskulturer og normer for sprogbrug, som danner grobund for oplevelser af sproglige generationsforskelle. I denne artikel undersøger vi, hvordan unge (15-18 år) og deres forældre giver udtryk for sådanne sproglige generationsforskelle i private online kontekster.Vi fokuserer særligt på forskelle i forhold til brug af emojis og forkortelser samt orientering mod forskellige normer for tegnsætning, sproglig korrekthed og korrekturlæsning. Vi undersøger både, hvordan sådanne sproglige generationsforskelle artikuleres i interviews med de unge og deres forældre, oghvordan de kommer til udtryk i deres online interaktioner. Artiklen bidrager med ny viden om digitalt medieret sprogbrug i nutidige familier og giver en indsigt i, hvordan unge og voksne på trods af deres forskellige forventninger til online interaktion kan tilpasse sig hinandens sprogbrug, når de skriver sammenonline.

U2 - 10.7146/nys.v1i59.121811

DO - 10.7146/nys.v1i59.121811

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 59

SP - 113

EP - 156

JO - NyS

JF - NyS

SN - 0106-8040

ER -

ID: 286622699