CIP Symposium 2025:
New literacies - flersprogethed og generativ AI
Abstrakt
Dette års symposium sætter fokus på, hvordan flersprogethed og generativ AI bidrager til udviklingen af new literacies i videregående uddannelse. Meget forskning har fokuseret på flersprogethedens rolle og dens fordele, og der forskes i stigende grad i fordele og ulemper ved brugen af generativ AI i uddannelsesmæssige sammenhænge. Der er imidlertid endnu ikke megen forskning, som integreret behandler disse to emner med afsæt i de seneste udviklinger inden for akademiske og faglige færdigheder. Derfor vil dette symposium samle forskere, der kan bidrage med perspektiver på, hvordan vi kritisk kan forholde os til de muligheder, som flersprogethed og generativ AI tilbyder i akademiske kontekster.
Præsentationerne vil give indblik i, hvordan AI bliver anvendt i undervisning, læring og forskning, samt hvilke holdninger forskellige aktører i akademia har til brugen af AI. Derudover vil præsentationerne belyse de begrebsmæssige og metodologiske udfordringer, der opstår, når akademiske færdigheder karakteriseres som flersprogede, og diskutere behovet for en model for flersproget kommunikativ kompetence som fundament for akademiske og faglige færdigheder.
Symposiet vil bidrage til diskussioner om, hvordan opfattelser og modeller af akademiske og faglige læsefærdigheder forandres i takt med, at generativ AI introduceres i stadigt mere flersprogede kontekster på internationaliserede universiteter.
Program og tilmelding
CIP inviterer til sit årlige symposium, torsdag den 6. november 2025.
Programmet er under udarbejdelse - men der er allerede nu åbent for tilmelding via boksen til højre.
Vel mødt!