Seminar om Dansk som Andet- og Fremmedsprog
Siden 2004 har Center for Dansk som Andet- og Fremmedsprog (INSS) arrangeret tilbagevendende seminarer om aktuel forskning i dansk som andetsprog. Seminaret afholdes i august og har deltagelse af aktive forskere på alle niveauer inden for området. Målgruppen er alle, som beskæftiger sig med dansk som andetsprog ud fra en faglig eller professionel interesse - dvs. studerende, undervisere på universiteter, i skoler, på sprogcentre og andre uddannelsesinstitutioner, administratorer og konsulenter inden for organisationer og offentlige forvaltninger m.fl.
Program
(Læs om oplæggene nederst på siden.)
13:00 | Juni Arnfast byder velkommen |
13:15 | Ruben Schachtenhaufen: Hvad skal vi lære dem? (Ny) dansk fonetik for udlændinge |
14:00 | Kirsten Kolstrup: Har der været en tornado på badeværelset? Irettesættelser og dansksproglige kompetencer i den flersprogede familie |
14:45 | Kaffepause |
15:15 | Anna-Vera Meidell Sigsgaard: Implicitte svar – betydningen af lærerens feedback for elevers og kursisters læringsmuligheder |
16:00 | Birgit Henriksen: Forskning i lærerkognition – hvad kan den fortælle os? |
16:45 | Afrunding |
Deltagelse er gratis, men forudsætter tilmelding. På grund af begrænsede antal pladser, er tilmeldingen efter ’først til mølle’-princippet. Tilmeld dig på cip@hum.ku.dk senest d. 14. august.
Hvad skal vi lære dem? (Ny) dansk fonetik for udlændinge
Ruben Schachtenhaufen, ph.d., ekstern lektor, KU
I dette oplæg tager jeg udgangspunkt i en undersøgelse af udtalesjusk i moderne dansk talesprog. Når vi taler, veksler vi mellem mere eller mindre distinkte udtaler af ordene, fx selvfølgelig og faktisk, der kan trækkes sammen til svølli og fas. Vi er generelt meget lidt opmærksomme på sådanne reduktioner, selvom de er overalt, og når vi er opmærksomme, betragter vi det ofte som fejl og sjusk, og derfor er det sjældent noget vi lærer fra os, når vi underviser i dansk. Elever med dansk som fremmed- og andetsprog lærer således i vid udstrækning et andet dansk end det de møder ude i virkeligheden, og spørgsmålet er om man kan og bør tage højde for dette i undervisningen.
Har der været en tornado på badeværelset? Irettesættelser og dansksproglige kompetencer i den flersprogede familie
Kirsten Kolstrup, ph.d., ekstern lektor, KU
Denne præsentation bygger på samtaledata fra en familie bestående af en dansk far, hans 9-årige datter og en stedmor fra Zambia, som er ved at lære dansk. I et centralt eksempel irettesætter stedmoren sin danske steddatter, fordi hun ikke har ryddet op på badeværelset. Analysen viser, at familiemedlemmernes forhandling af sociale roller er uløseligt forbundet med stedmorens sproglige kompetencer på dansk. Undersøgelsen bidrager til at afdække, hvordan andetsprog bruges og læres i hverdagslivet uden for klasseværelset.
Implicitte svar – betydningen af lærerens feedback for elevers og kursisters læringsmuligheder
Anna-Vera Meidell Sigsgaard, ph.d., ekstern lektor, KU & adjunkt i dansk som andetsprog, PH Metropol
Ikke alle svar er lige gode i undervisningen – det ved både lærere og kursister. Men hvilke svar er legitime, og hvilke er ikke? Og bliver det tydeligt for kursisterne hvilke svar der er ’de rigtige’ i undervisningen? Oplægget præsenterer fund fra afhandlingen ”Who knows what – the teaching of knowledge and knowers in a fifth grade Danish as a second language classroom” (2013). Jeg kigger på forbindelsen mellem sprog, viden og læring – og på hvordan samtalerne mellem lærere og elever spiller en afgørende rolle for elevers udbytte af undervisningen. Jeg perspektiverer disse fund til pædagogisk praksis mere generelt og konkluderer på betydningen af samtalemønstre mellem lærerens input / feedback og kursisternes svar.
Forskning i lærerkognition – hvad kan den fortælle os?
Birgit Henriksen, Professor (mso) i Fremmedsprogstilegnelse, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, KU
Forskning i lærerkognition sætter fokus på lærerens mentale liv, dvs. de mange komplekse beslutningsprocesser og den viden, antagelser, holdninger og erfaringer, som styrer den daglige undervisningspraksis. Forskningen har ikke overraskende vist, at lærerens kognition er kompleks, baseret på både teoretisk viden og praksiserfaring, men også at denne viden er dynamisk og med potentiale for udvikling, selvom den påvirkes af en række forskellige indre og ydre forhold, som kan gøre forandring svær og langsommelig. Oplægget vil give et kort overblik over feltet med eksempler fra den danske undervisningskontekst.