EALTA 2015
Den 12. internationale konference om European Association for Language Testing and Assessment (EALTA) blev afholdt ved Københavns Universitet, Danmark, fra d. 28.-31. maj 2015.
Politik og praksis i sprogtestning og -vurdering
En vigtig anvendelse af sprogtestning og -vurdering er at håndhæve sprogpolitikker, som er skabt af regeringer, institutioner og forskellige uddannelsesmæssige og kulturelle organisationer. For eksempel bliver sprogtests brugt, både direkte og indirekte, som instrumenter i sociale politikker, såsom statsborgerskab og regler om immigranter, men også som en del af uddannelsesmæssige politikker, som ansvar og adgang til uddannelsesmuligheder (fx optagelse på universitetet).
Implementeringen af standardiserede og lokale sprogvurderinger, som var udviklet til at promovere og måle uddannelseskvalitet med henblik på etablerede nationale undervisningsplaner eller internationale vurderingsstandarder og rammer, er blevet en almindelig procedure i mange uddannelsesmæssige kontekster. Brugen af disse vurderinger og deres indvirkning på uddannelse og samfund mangler kritiske undersøgelser.
Dette konferencetema addresserer ikke udelukkende det filosofiske og etiske aspekt af politikker og beslutningstagere i relation til sprogtestning og -vurdering, men også de praktiske sager vedrørende udvikling, validering, og administration af vurderingsmetoder og procedurer, der er situeret i sociale, økonomiske og historiske kontekster. Disse interesser kan udforskes gennem en række af empiriske, praktiske eller teoretiske tilgange, projekter og forskningsmetoder.
Dr. Ofra Inbar-Lourie, Tel-Aviv University, Israel
Dr. John Field, University of Bedfordshire, United Kingdom
- Slobodanka Dimova, Københavns Universitet (formand)
- Joyce Kling, Københavns Universitet (formand)
Pre-Conference workshop
Konferencen tilbød tre workshops inden konferencen fra tirsdag d. 26 til torsdag d. 28. maj 2015. Se outlines for workshoppene her:
- Performance-based testing: Rating scales and raters
- Self-assessment, the CEFR, and the ELP
- Standard setting - how to implement good practice
Main conference
Programmet for selve konferencen.
Special Interest Groups (SIG meetings)
- The EALTA Special Interest Group for Classroom-Based Language Assessment
- The EALTA Special Interest Group for Assessment of Writing and Assessment for Academic Purposes
- The EALTA Special Interest Group for CEFR
- The EALTA Special Interest Group for Speaking (intet program).