CIP Symposium 2024: Translanguaging og AI
Her kan du finde slides fra dette års Symposium.
Driessens & Pischetola - DK university policies on GAI
Årosin_Student panel_CIP symposium 2024
Dette års CIP-symposium sætter fokus på translanguaging og tekstegenerativ AI i relation til det internationale universitet.
Hvilke muligheder og udfordringer tilbyder henholdsvis translanguaging og tekstegenerativ AI for den fortsatte udvikling af universitetet som international uddannelsesinstitution og som international arbejdsplads?
Hvilke muligheder og udfordringer tilbyder translanguaging og tekstgenerativ AI for den enkelte studerende og den enkelte ansatte?
Kan tekstgenerativ AI-teknologi understøtte translanguaging-praksisser og flersproget kommunikativ kompetence, eller risikerer vi at teknologien skaber (endnu) større sproglig ensretning?
En række forskellige præsentationer fra både ind- og udland vil se på translanguaging og tekstgenerativ AI hver for sig, men især på samspillet mellem de to – med udgangspunkt i forskning såvel som praksis.
Tilmeldingen til CIP symposium 2024 er lukket.
Begrebet translanguaging har gennem de seneste år åbnet for nye perspektiver på flersprogethed som ressource i lærings- og uddannelsessammenhænge.
Fra et translanguagingperspektiv er flersprogethed det naturlige udgangspunkt for læring, uanset om det handler om sproglæring eller andre former for læring. Selvom begrebet har mødt kritik, har det uden tvivl været med til at sætte en ny dagsorden for samtalen om sprog og uddannelse, i Danmark såvel som i resten af verden.
Tekstgenerativ kunstig intelligens er et fænomen der også i høj grad har været med til at sætte dagsordenen for samtalen om sprog og uddannelse gennem de seneste par år. Siden ChatGPT som den første tekstgenerative AI-teknologi blev gjort tilgængelig for offentligheden i slutningen af 2022 har intet i den akademiske verden været som før. Mange har med stor begejstring kastet sig over de muligheder den nye teknologi tilbyder; andre har med stigende bekymring set på i takt med at etablerede forståelser af sammenhængen mellem sprog, literacy og læring er blevet fundamentalt udfordret.
Dette års CIP-symposium, som finder sted den 21. november 2024, sætter fokus på translanguaging og tekstegenerativ AI i relation til det internationale universitet.
Hvilke muligheder og udfordringer tilbyder henholdsvis translanguaging og tekstegenerativ AI for den fortsatte udvikling af universitetet som international uddannelsesinstitution og som international arbejdsplads?
Hvilke muligheder og udfordringer tilbyder translanguaging og tekstgenerativ AI for den enkelte studerende og den enkelte ansatte? Vi ser på translanguaging og tekstgenerativ AI hver for sig, men vi vil i særlig grad undersøge samspillet mellem de to.
Kan tekstgenerativ AI-teknologi understøtte translanguaging-praksisser og flersproget kommunikativ kompetence, eller risikerer vi at teknologien skaber (endnu) større sproglig ensretning?
Disse spørgsmål – og mange flere – vil danne udgangspunkt for CIP Symposiet 2024. I lighed med tidligere år vil symposiet omfatte forskellige præsentationsformater, ligesom programmet vil byde på oplæg fra både ind- og udland, med udgangspunkt i forskning såvel som praksis.
Forskningsprojekter om flersprogethed og AI
CIP gennemfører to projekter med relevans for dette års symposium:
"Towards a new model of communicative competence in multilingual higher education", støttet af Danmarks Frie Forskningsfond (2023-2027).
"AI and the University - Towards a sociolinguistics of literacy and voice in the age of generative language technology", støttet af Carlsbergfondet (2024-2028).