CIP Symposium 2009

Fredag d. 13. november 2009 afholdtes CIPs andet årlige symposium med fokus på centrale problemstillinger vedrørende valg af undervisnings- og arbejdssprog på universiteterne og andre højere læreanstalter.

Over 100 deltagere fra nær og fjern deltog i dette års symposium, inklusiv repræsentanter fra alle otte universiteter i Danmark, besøg af Jørn Lund, direktør for DSL, og internationalt gæstebesøg af forskerne Alister Cumming fra Canada og John Airey fra Sverige. De interessante og inspirerende oplæg lagde op til en livlig debat med en afsluttende paneldiskussion, og det store fremmøde samt oplægsholderne sørgede for at der var en kontinuerlig vedkommende og tankevækkende dialog om engelsk som undervisnings- og arbejdssprog på universiteterne og andre højere læreranstalter. Der blev sat ord på de resultater og undersøgelser som CIP har opnået på blot et år, og de mange deltagere lagde ikke skjul på deres begejstring for det "relevante og imponerende stykke arbejde" som CIP fremlagde.

Efter et traktement bød CIPs bestyrelsesformand Jens Erik Mogensen velkommen og CIPs centerleder Birgit Henriksen gjorde status over CIPs første år.
Joyce Kling og Lars Stenius Stæhr fra CIP redegjorde for deres udvikling af en procedure for certificering af underviseres engelsksproglige færdigheder (TOEPAS), som blev efterfulgt af dybdegående spørgsmål fra salen. Herefter holdt Alister Cumming et oplæg om: "This, That and the Other: Dualities and Pluralities in Language Education Policy Research". Efter besvarelse af interesserede deltageres spørgsmål blev første del af CIP symposium 2009 rundet af med kaffe og kage.
Andel del af konferencen blev skudt i gang med John Aireys oplæg om: The relationship between teaching language and learning in Swedish higher education, der ligeledes lagde op til dialog og blev efterfulgt af spørgsmål fra salen. Christian Jensen, Lars Stenius Stæhr og Jacob Thøgersen fra CIP fremlagde resultaterne fra deres nylig afsluttede rapport om underviseres holdninger til engelsk som undervisningssprog - en spørgeskemaundersøgelse på Københavns Universitet, som vakte stor interesse blandt deltagerne.
CIPs Symposium 2009 blev i CIPs ånd afsluttet med en paneldiskussion på både engelsk og dansk, og Birgit Henriksen gjorde status over dagens program. CIPs Symposium 2009 satte spørgsmålet om internationalisering og parallelsproglighed på dagsordenen og sørgede for at holdningsudveksling og nye perspektiver dannede grobund for fremtidig forskning og debat.