31. august 2018

Besøg i Jyväskylä

Tre medarbejdere fra CIP var i august på Erasmus+ mobilitetsbesøg hos Sprogcentret på University of Jyväskylä i Finland. Her deltog de i møder med leder Peppi Talas og øvrige medarbejdere fra sprogcentret, dels om kurser i finsk for flygtninge og indvandrere på universitetet og dels om universitetets sprogpolitik og implementering af sprog i fagene.

Akademisk sprogkonsulent Karen-Margrete Frederiksen fortalte om sine erfaringer med dansk for flygtninge på RUC, som ligner det koncept for INTEGRA-projektet, der nu gennemføres i Jyväskylä. Postdoc Sanne Larsen fra KU-projektet ”Den sprogstrategiske satsning” var særligt interesseret i at høre nærmere om Jyväskyläs arbejde med at indarbejde moduler med akademiske færdigheder, herunder sprog, på alle BA-fag, for at styrke de studerendes sproglige og studiemæssige kompetencer. Endelig fik administrator Helen Sværke meget ud af at høre om processen med udarbejdelse af en sprogpolitik på universitetet.