8. marts 2019

CIP set med unge øjne

Sofie under sin praktik på CIP

Mit navn er Sofie Willems, og jeg har været i skolepraktik hos CIP i en uge. CIP, Center for Internationalisering og Parallelsproglighed, er et institut der fokuserer mest på at balancere engelsk og dansk, hvor sprogene er lige gode, som kommunikations form. I denne her uge, hvor jeg har fået lov til at se hvordan menneskerne hos CIP arbejder, underviser og lærer, er jeg kommet endnu tættere på hvordan livet på universitetet er. På de fem dage jeg har været i praktik, har jeg haft æren af at interviewe Dea Jespersen og Anne Holmen, fået skøn undervisning i engelsk grammatik på universitetsniveau af Pete Westbrook, været med til koordinerings-, evaluerings- og Centermøde, og fået undervisning i EAW (English Academic Writing) på universitetsniveau af Nina Nellemann Rasmussen. Det var virkelig spændende at se det hele indefra, som en flue på væggen, der bare observerer det hele. Jeg har selv kunne bestemme hvor vidt jeg var del af mødet/undervisningen, eller bare sad stille og tog notater, hvilket var virkelig dejligt, da jeg vidste noget om det ene, men havde ikke en idé om hvad det andet var. Min vejleder for denne uge, Helen Sværke, har også været super god til at vise mig rundt, og svarede på de spørgsmål jeg havde. Jeg har ikke været bange for at spørge ind til de forskellige emner, på noget tidspunkt.

Jeg har lavet et interview med den PhD studerende, Dea Jespersen og professor Anne Holmen, fået sjov, men lærerig undervisning i engelsk grammatik af Pete Westbrook, været med til forskellige møder, og set hvordan undervisningen på universitetet foregår. Og af hvad jeg ved, synes Dea og Anne, at vejen op til der hvor de er nu, er besværligt, da man skal være dygtig, heldig, og interessere sig for noget der er politisk vigtigt, ellers bliver det meget svært at finde en fast stilling. De begge snakkede om at det er en kæmpe hjælp hvis man studerer, eller forsker noget der er interessant for en, ellers bliver det nogle lange år med en masse papirarbejde, med noget man ikke gider. Og det er også en rigtig stor hjælp, hvis man har nemt ved engelsk.

Min endelige mening om sted her er, at der er plads til alle, om du snakker engelsk, dansk eller det helt tredje. Jeg er bare en 8. Klasse på praktik, men de behandler mig stadig med respekt, og det er jeg taknemlig for, og jeg vil gerne komme tilbage igen en dag.