22. november 2019

Seminar om 'språkpolitikken' med oplæg fra CIP

Torsdag d. 21. november 2019 afholdt Språkrådet i Norge et seminar under titlen Seminar om språkpolitikken ved tre av de sentrale utdanningsinstitusjonene på Vestlandet. Spåkrådet har en aktiv rolle i de norske universiteters arbejde med at opdatere deres sprogpolitikker og forholde sig aktivt til brugen af bokmål, nynorsk og engelsk på uddannelses institutionerne. Arrangementet fandt sted i Bergen, da Bergen/Vestlandet er en forgangsregion når det kommer til aktivt at foretage bevidste sprogvalg i forbindelse med undervisning og forskning.

Språkrådet har udarbejdet nogle anbefalinger vedr. sprogpolitik og sprogvalg, som tager udgangspunkt i den fælles nordiske rapport More parallel, please! Anbefalingerne præsenteres under titlen Veiviser for språkvalg i universitets- og høgskolesektoren . Udover en detaljeret version findes der også en kort oversigtsudgave til print.

Helen Sværke, centeradministrator på CIP, var inviteret til at holde oplæg om CIPs rolle i internationaliseringen på Københavns Universitet for at give en beskrivelse af, hvordan sprog og internationalisering gribes an på KU til inspiration for de norske uddannelsesinstitutioner.

Seminaret blev livestreamet og kan ses på Språkrådets Facebook-side.

Kategori: Markedsføring

Fra 1:05 til 1:20 kan du se Helen Sværkes oplæg om CIPs rolle i internationaliseringen på Københavns Universitet.