18. november 2019

Sprogpolitik og sprog i uddannelserne

Den 7. november 2019 holdt CIP sit årlige symposium, denne gang med særligt fokus på sprogpolitik, både processen med at udvikle en sprogpolitik og hvordan en sprogpolitik er med til at forme valg og udbud af sproguddannelser på universitetet.

Dagen bød på mange spændende præsentationer, som nu også kan ses på CIPs hjemmeside.

Formiddagens program omhandlede tilblivelsen af universiteters sprogpolitik, først med eksempler fra Grønlands Universitet, hvor den sprogpolitiske situation mellem grønlandsk, dansk og engelsk blev sat i historisk perspektiv af Arnaq Grove fra Grønlands Universitet, mens Janus Mortensen fra CIP gav et bud på en inkluderende og bæredygtig proces for udviklingen af en sprogpolitik. De to oplæg blev fulgt af Camilla Falk Rønne Nissen, IND, der præsenterede resultater fra sin ph.d.-afhandling om blinde (sprog-)vinkler i det internationale klasseværelse.

Eftermiddagens program havde fokus på sproguddannelser og undervisning i sprog på danske universiteter - først eksemplificeret af Lisbeth Verstraete-Hansen fra Engerom, som opridsede fremmedsprogenes rolle og fremtid på de danske universiteter. Herefter gav Anne Holmen, CIP, baggrund for behovet for at styrke flere studerendes fremmedsprogs-kompetencer og mulige løsningsforslag, bl.a. hentet fra projektet Den Sprogstrategiske Satsning.

Dagens program blev afsluttet med en kommentarrunde og paneldebat, ledet af Janus Mortensen. Hanne Leth Andersen, RUC, lagde ud med en opsummering af dagens fokus på sprog, hvor alt måske er sagt før, men troen på handling er der stadig. Dette blev understøttet af indlæg fra Mette Skovgaard Andersen, leder af Det Nationale Center for Fremmedsprog Øst – som bl.a. talte for bedre sammenhæng mellem de uddannelsesmæssige niveauer. Anne Holmen og Lisbeth Verstraete-Hansen supplerede med udgangspunkt i deres præsentationer.

Tilmeld dig CIPs nyhedsbrev, hvis du ikke vil gå glip af næste års symposium.