1. juli 2020

Danskkurser på CIP

Center for Internationalisering og Parallelsproglighed, CIP, udbyder skræddersyede kurser i dansk for internationale medarbejdere på Københavns Universitet. Kurserne tilrettelægges ud fra den enkelte medarbejders eller medarbejdergruppes behov og konkrete arbejdsopgaver, og de finder som udgangspunkt sted i arbejdstiden på de enkelte fakulteter og institutter. Kurserne kan også afholdes online.

Da vi udformer kursusforløbene på baggrund af konkrete behovsafdækninger, kan vi tilbyde stor fleksibilitet i forhold til både indhold og tilrettelæggelse. Indholdet på kurset kan for eksempel bestå af deltagernes egne arbejdsrelaterede opgaver i kombination med fokus på udtale, samtale og grammatik, således at deltagerne både får lavet deres arbejde og lært mere dansk. Samtidig med dansklæringen skaber kurserne ofte mulighed for at etablere faglige og kollegiale netværk på de enkelte institutter og fakulteter. Alle forløb, korte som lange, afsluttes med en grundig evaluering.

CIP tilbyder kurser fra få lektioner til længerevarende forløb. Kurserne kan være både på begynderniveau og højere niveauer, eller tilrettelagt til internationale undervisere, der skal varetage opgaver såsom vejledning eller undervisning på dansk. Holdstørrelsen kan variere, og ofte er holdene ganske små - eller ligefrem individuelle forløb - alle med fokus på den enkelte kursusdeltager. Forud for hvert kursusforløb afdækkes deltagernes sproglige baggrund, arbejdsopgaver og kontekster, der kræver kompetencer i dansk, samt deres mål med danskkurset ud fra en individuel behovsafdækning via et behovsskema.

Det er erfarne undervisere fra CIP med specialuddannelse inden for dansk som andetsprog, der underviser, og undervisningsmaterialet er særligt udviklet til internationale vidensarbejdere og tilpasses det enkelte kursusforløb.

CIP er et forskningsbaseret sprogcenter, der servicerer hele KU og udbyder sprogkurser til priser, der følger KUs regler om indtægtsdækket virksomhed.

Hvis du er interesseret i at høre mere om de skræddersyede danskkurser på CIP, er du velkommen til at kontakte CIP på cip@hum.ku.dk eller 3532 8639.

De offentligt tilgængelige danskkurser, som udbydes hos en række sprogcentre under Danskuddannelsesloven har pr. 1. juli 2020 et depositum på 2000 kr. per modul. Du kan læse mere om kurser under Danskuddannelsesloven på hjemmesiden for Udlændinge og Integrationsministeriet.