3. marts 2020

TAEC-projektet udgiver EMI håndbog

Billede af TAEC-projektpartnere til møde i Bruxelles

Det Erasmus+ støttede projekt "Transnational Alignment of English Competences for University Lecturers" (TAEC) udgiver nu en håndbog med fokus på undervisningstilgange, sprogbrug og interkulturel kommunikation til brug ved undervisning på engelsk på europæiske universiteter. 

EMI-håndbogen fokuserer på, hvordan undervisere på ikke-anglofone universiteter kan implementere brug af engelsk (EMI) i deres undervisning mens de samtidig tager hensyn til den specifikke undervisningssituation og den lokale undervisningskultur. 

Håndbogen er rettet mod undervisere og pædagogiske konsulenter, som vil øge bevidstheden om karakteristika ved undervisning på engelsk. Håndbogen kan derfor bruges både til selvstudium og som  supplement til uddannelse af undervisere inden for EMI. Håndbogen tilbyder ikke standardiserede løsninger til de daglige udfordringer med brug af EMI men giver eksempler, muligheder og guidelines til videre overvejelse og brug i de lokale kontekster. 

Materialet i håndbogen er udviklet på basis af empirisk data fra brug af EMI i det faktiske klasserum. Efterfølgende er data blevet testet og justeret af EMI undervisere på workshops afholdt i de medvirkende projektlande: Italien, Spanien, Kroatien, Holland og Danmark. 

Da TAEC-projektet er medfinansieret fra det europæiske Erasmus+ program, kan alle interesserede frit dele, kopiere, redistribuere og bygge videre på materiale fra projektet, forudsat at følgende kilde angives: TAEC Erasmus+ project (2017-2020).

Partnerne bag TAEC-projektet
Håndbogen er seneste resultat fra TAEC-projektet, der gennemføres i perioden september 2017 - april 2020 af fem europæiske universiteter. I januar 2020 mødtes partnerne til et sidste projektmøde i Bruxelles, hvor lanceringen af EMI-håndbogen blev drøftet sammen med mulighederne for at videreføre samarbejdet mellem partnerne efter projektets afslutning. 

Du kan læse mere om TAEC-projektet og finde EMI-håndbogen her.