29. juni 2021

English and Globalisation in Denmark: A Changing Sociolinguistic Landscape

Hvem bruger egentligt engelsk i Danmark? Hvad bruges det til? Hvor gode er brugerne til engelsk?

I et projekt støttet af Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) undersøger en forskningsgruppe bestående af Dorte Lønsmann (Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, ENGEROM), Janus Mortensen (CIP), Jacob Thøgersen (Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab) og Kamilla Kraft (ENGEROM) brugen af engelsk i Danmark. Brugen og udbredelsen af engelsk i Danmark ændrer sig over tid og påvirkes bl.a. af de medier og kommunikationsformer vi benytter os af. Alligevel er det mange år siden, der er foretaget en større undersøgelse af hvor udbredt engelsk er i Danmark og hvilken rolle engelsk spiller i det danske samfund. Dette projekt undersøger netop disse forhold, med et særligt fokus på at afdække hvordan udbredelsen og brugen af engelsk spiller sammen med samfundsmæssige forandringer.

I forbindelse med projektet oprettes en ph.d.-stilling, med ansættelse på CIP.

Projektet løber fra 2021 til 2025.

Læs mere om baggrunden for projektet og tilgangen til undersøgelsen på dff.dk.

Du kan også læse mere på projektets egen hjemmeside.