25. januar 2022

Bøger fra CIP - 4 nye titler!

Læs om Coronaundervisning, Sprog i Rigsfællesskabet og meget mere - 4 nye bøger i CIP-serien om parallelsproglighed, udgivet i 2021.

Digital sprogundervisning i coronaens tid

- Refleksioner fra den første tid

Karen-Margrete Frederiksen, Pernille Hvalsøe og Sanne Larsen (red), Bind C14, (2021)
I denne artikelsamling reflekterer en gruppe universitetsundervisere i sprogfag over de pædagogiske vilkår under den første fase af corona-nedlukningen, dvs. i foråret 2020. Underviserne giver udtryk for en række frustrationer og et stort besvær med den praktiske og pædagogiske omstilling til digital undervisning. De deler mange iagttagelser: først og fremmest en bekymring for relationerne mellem deltagerne og mellem underviser og deltagere, men også en opmærksomhed på, at kommunikationsformerne ændrer sig i det virtuelle rum. Det betyder noget generelt pædagogisk og især, når sprog er både mål og middel. Artiklerne indeholder samtidig nyttige erfaringer og gode ideer til kommende online forløb.
Alle artikler har forbindelse til Københavns Universitet, og alle seks er erfarne undervisere.

Sprogs status i Rigsfællesskabet 2031

Tore Kristiansen og Anne Holmen (red), Bind C13 (2021)
Siden 1991 er der hvert tiende år udkommet en antologi med fokus på sprogs status i Danmark. Det særlige ved artiklerne er, at de alle indeholder danske sprogforskeres syn på sprogsituationens udvikling de næste 10 år. I år er der for første gang bidrag fra Grønland og Færøerne, leveret af repræsentanter med hhv. grønlandsk og færøsk som førstesprog. Bidragene dækker Rigsfællesskabets mange sprogområder bredt, og er i forskellig grad krydret med vurderinger og spådomme om fremtiden.
Når projektet ’sprogs status i fremtidsperspektiv’ videreføres, er det for at fastholde et vigtigt aspekt af den rige sprogvidenskabelige arv: viljen til at gøre en forskel til det bedre. Boglancering og seminar afholdt 5. november 2021 på NoRS.

Developing academic language programs for newly arrived migrants

- The role of Nordic Universities

Anne Holmen og Katja Årosin Laursen (red) . Bind C12 (2021)
De nordiske lande modtog i 2015 og frem et større antal flygtninge end i den foregående periode. Flere af disse var unge mennesker med afbrudte universitetsforløb eller en adgangsgivende eksamen i bagagen. Norge, Sverige og Finland igangsatte særlige akademiske brobygningsforløb for at lette kvalificerede flygtninges overgang til videregående uddannelser. I denne publikation bliver de norske og svenske erfaringer beskrevet, og danske erfaringer fra et lignende brobygningsforløb for 15 år siden bliver genbesøgt.

The sociolinguistic complexity of international higher education

- Student perspectives on language ideologies and social inclusion

Janus Mortensen og Dorte Lønsmann (red),  Bind C11 (2021)
Denne udgivelse samler seks artikler, som alle fokuserer på sprog og inklusion på internationale videregående uddannelser i Danmark. Med udgangspunkt i kvalitative interviews med internationale studerende på en professionsskole, undersøger artiklerne sprogideologiske overbevisninger om brugen af dansk og engelsk i uddannelsessammenhænge samt generelt i det danske samfund.

Bøgerne kan downloades gratis fra CIP's bibliotek.