1. september 2022

Lektor Slobodanka Dimova er gæsteredaktør på specialudgave af tidsskriftet Language Testing: Local Tests, Local Contexts

Den seneste specialudgave af tidsskriftet Language Testing med titlen Local tests, local context har Slobodanka Dimova, lektor på CIP, og hendes kollegaer Xun Yan fra University of Illinois Urbana-Champaign og April Ginther fra Purdue University som gæsteredaktører. Specialudgaven udfolder diskussionen vedrørende lokal sprogtestningspraksis som blev indledt i redaktørernes monografi Local Language Tests: Design, Implementation, and Development, udgivet af Routledge i 2020. Monografien var inspireret af redaktørernes medvirken i lokalt testdesign i deres respektive kontekster (fx Test of Oral English Proficiency for Academic Staff (TOEPAS) udviklet for CIP på Københavns Universitet).

Redaktørerne definerer local test som en test der i kraft af sin udvikling er designet til at generere resultater der kan bidrage til løsningen af problemer i beslutningstagningsprocesser, som er opstået inden for en lokal kontekst som fx Københavns universitet eller en anden læringsorganisation. Local tests adskiller sig især fra generelle tests i kraft af deres samarbejdsprægede udvikling og brug, hvor lokale aktører (fx testudviklere, sproglærere, kursusadministratorer, politiske beslutningstagere) er med til at konstruere testens beskaffenhed. Testudvikling, -brug og -fortolkning bliver i den lokale kontekst omdrejningspunktet for lokalsamfundets initiativer i kraft af samarbejde med forskellige interessenter.

Opfordringen til at bidrage til specialudgaven modtog 104 indlæg, hvilket er det største antal i tidsskriftets 40 år lange historie. Dette faktum understreger lokal sprogtestning som et allestedsnærværende fænomen, som hidtil i stor udstrækning har været et overset emne i forskningen. I lyset af vigtigheden af den lokale kontekst, indeholder de seks artikler beskrivelser af lokale lærings- og/eller testkontekster og identificerer det lokale behov for testdesign og -revidering. Mere information om kapitlerne, som repræsenterer Europæisk, Nordamerikansk, Asiatisk og Sydamerikansk kontekst, kan findes i vodcasten Language Testing Bytes #35.

Hvis du vil vide mere om CIP’s forskning og initiativer inden for sprog og sprogtestning, så udforsk CIPs hjemmeside eller skriv en mail til CIP@hum.ku.dk med eventuelle spørgsmål.