24. juni 2022

Nordand 15 - konference 2022 i Island: Nordiske sprog som andetsprog

Konferencen Nordand 15 - Nordiske sprog som andetsprog - fandt i år sted i Island fra 24. – 26. maj. Deltagerne kom fra hele Norden, og i år var konferencen organiseret af Vigdís Finnbogadóttir Institut for fremmedsprog i samarbejde med Islands Universitet (Hàskola Íslands) og Árni Magnússon Instituttet. Emnet for konferencen var de nordiske sprog som andet- og fremmedsprog og flersprogethed i de nordiske lande.

Der var stor tilmelding og tilslutning og mange tankevækkende og inspirerende oplæg fra alle de nordiske lande. Fra Københavns Universitet deltog Petra Daryai-Hansen, ph.d. og lektor fra Institut for Engelsk, Germansk og Romansk som keynote speaker. Fra CIP deltog to akademiske sprogkonsulenter i dansk som andetsprog, Katja Årosin Laursen og Marie Moestrup Lundsager. Deres oplæg handlede om, hvordan vi på CIP forbereder internationale ansatte på at skulle bidrage til undervisningen på dansk små skridt ad gangen, så de ansatte allerede tidligt i processen er med at tilegne sig dansk og inddrager dansk i deres undervisning i det omfang, der er muligt for dem. De præsenterede bl.a. uddrag af KUs sprogpolitik, gav eksempler på konkrete kursusforløb og aktiviteter med fokus på undervisning på dansk og inviterede publikum til at bidrage til en diskussion om sproglige krav, udfordringer og praksisser på de nordiske universiteter.

Læs mere om præsentationens indhold i dette abstract.

CIP-medarbejderne var meget tilfredse med konferencen og udtaler:

”Det var særligt interessant at kunne drøfte, hvordan det forholder sig med sprogpolitikker og praksisser for at undervise på det lokale sprog som andetsprog med universitetsundervisere fra de øvrige nordiske lande. Dette er yderst relevant lige for tiden, hvor sprogpolitikken på KU er i implementeringsfasen.”

Vi glæder os til at deltage i Nordandkonferencen næste gang.

Hvis du vil holde dig løbende opdateret om vores aktiviteter på CIP, kan du tilmelde dig CIPs nyhedsbrev.