8. april 2022

Nyt præsemesterkursus i dansk kultur og sprog for internationale udvekslingsstuderende på KU

Til august 2022 tilbyder Danish Culture Course et nyt præsemesterkursus, History of Copenhagen w/ Danish language målrettet internationale udvekslingsstuderende, som skal tage en del af deres uddannelse på KU.
CIP bidrager med intensiv undervisning i dansk på begynderniveau over de tre uger, som kurset varer.

Hvem kan være med?

Målgruppen for præsemesterkurset er studerende, der starter på KU som internationale udvekslingsstuderende i september måned.

Inden studiestart har de nu mulighed for at lære mere om dansk kultur og historie med ECTS – og at lære basale danske udtryk og vendinger, som kan gøre deres studiestart på KU lidt lettere og samtidig give dem et større indblik i det danske samfund.

Kursusindhold og -format

Præsemesterkurset finder sted i perioden den 8.-26. august 2022, og består af 20 forelæsninger om dansk kultur og dertil 27 lektioners dansk. Forelæsningerne foregår alene på engelsk, mens danskundervisningen vil være en kombination af dansk og engelsk.

Kurset er blevet til i et samarbejde mellem KUs internationale kontor, Danish Culture Course og CIP – og det har til formål at hjælpe de internationale studerende godt i gang med deres uddannelse på KU.

Hvad lærer de studerende?

Lektor Peter Edelberg fra SAXO-instituttet, som er daglig leder af Danish Culture Course håber at kurset giver de studerende en bedre forståelse af Københavns historie, sprog og kultur:

“Vi håber, at kurset vil give de studerende en grundig og spændende introduktion til historien, kulturen og sproget i København og på Københavns Universitet. Lige meget, om de skal studere fysik, It eller historie, vil dette kursus give de studerende en chance for at få en dybere forståelse af København og hvad de kan få ud af deres ophold her".

Katja Årosin Laursen, som er faglig tovholder for danskområdet på CIP, understreger, hvordan selv basale danskkundskaber kan hjælpe med at åbne døre og møde nye mennesker:

"At lære dansk er en fantastisk måde at lære mere om Danmark på - og om de mennesker, der bor her. Danskkurset vil introducere de studerende for et basalt dansk og vil hjælpe de studerende med at begå sig og møde nye mennesker fx på universitetet, på caféen eller i supermarkedet".

Tilmeldingsfrist og flere informationer

Der er tilmeldingsfrist til kurset senest 1. juni på hjemmesiden for Danish Culture Course til første gennemløb i august 2022. Det er forventningen, at kurset kan udbydes hvert år i august og januar måned, alt efter tilmelding.