8. juni 2022

Bliv bedre til at skrive på engelsk: Engelsksproglig kompetenceudvikling i håndbogsform – helt gratis!

Er du administrativ medarbejder på KU, og har du ofte brug for at kommunikere med andre medarbejdere eller studerende på engelsk? Og synes du nogle gange at kommunikationen går lidt mere trægt på engelsk end på dansk? Så er der godt nyt til dig!

Fra dags dato har du mulighed for at benytte håndbogen ’Uses and Abuses of English – An English style guide for (Danish) university administrative staff’. Håndbogen er skrevet af akademisk sprogkonsulent Pete Westbrook fra Center for Internationalisering og Parallelsproglighed (CIP) og kommer til at være frit tilgængelig på CIPs hjemmeside.

I godt 11 år har Pete undervist medarbejdere på KU i engelsk, og han har i den periode udvalgt en række emner og udviklet en stor mængde undervisningsmateriale specielt tilpasset administrativt personale på universitetet. En nøje udvalgt del af dette materiale er nu blevet samlet i en håndbog som kan fungere som reference- og øvelsesguide for dig, som skal arbejde på engelsk i en universitetsadministrativ kontekst.

Håndbogen kan hjælpe dig, som administrativ medarbejder, med at stramme op på din engelske kommunikation – både den skriftlige og mundtlige. Hovedfokus i bogen er det tekniske ordforråd du har brug for i den universitetsadministrative verden, men den indeholder også afsnit om e-mailkomposition, høflighed og brugbare grammatiske aspekter. Bogen indeholder links desuden til nyttige online redskaber, der kan hjælpe dig med at forbedre dit engelske sprog yderligere. Bogen tager udgangspunkt i autentiske eksempler fra universitetsadministrativ kommunikation såvel som øvelser der hjælper dig med at konsolidere den viden du opnår. Til slut i bogen finder du en facitliste for øvelserne.

’Uses and Abuses of English’ er ikke kun et fantastisk værktøj for dig som KU-medarbejder, den er også skrevet med et glimt i øjet, og kan dermed fungere som kompetenceudvikling og underholdning på én og samme tid.

Hvis håndbogen har fanget din interesse, kan den downloades helt gratis her.

Hvis du har brug for at komme endnu bedre fra start med din engelsksproglige kompetenceudvikling, kan du også melde dig til en af vores engelskkurser for medarbejdere.

Du kan se alle vores spændende kurser i vores kursuskatalog, eller du kan skrive en email eller ringe for yderligere vejledning. Bemærk at vores kurser er betalingskurser og skal godkendes af nærmeste leder inden tilmelding.