9. juli 2025

MUST-projektets resultater kan informere beslutninger om sprogindsatser på videregående uddannelser

Fra 2020 til 2023 har projektet Modeller for undervisning i sprog som tillægskompetence (MUST) med Sanne Larsen i spidsen undersøgt, hvordan undervisning i sprog som tillægskompetence kan organiseres på videregående uddannelser. Sprog som tillægskompetence indebærer fokus på sprogkompetencer der er studie- eller karriererelevante for ikke-sprogstuderende. Projektet er nu afsluttet, og har blandt andet resulteret i to udgivelser med anbefalinger, erfaringer og eksempler på udviklings-cases, som er frit tilgængelige på det Nationale Center for Fremmedsprogs hjemmeside.

 

Projektets anbefalinger kan med fordel konsulteres, når der skal tages beslutninger vedr. udbud af sprog som tillægskompetence på videregående uddannelsesinstitutioner. 

 

Eksempler på, hvordan anbefalingerne kan udmøntes i praksis, findes i udgivelserne:

 

 Eksempler på, hvordan anbefalingerne kan udmøntes i praksis, findes i udgivelserne: 

Projektet understreger, at et øget fokus på studie- og karriererelevante sprogkompetencer i bredden af videregående uddannelse er vigtigt. Sprogkompetencer er en åbenlys fordel på internationale arbejdspladser herhjemme og i udlandet – og indenfor en del professioner en nødvendighed. For at klæde de studerende på til den virkelighed er det vigtigt at styrke deres sprogkompetencer som en del af deres uddannelse.

Har I behov for sparring ift. udvikling af undervisning i sprog som tillægskompetence på jeres uddannelse, er I velkommen til at tage kontakt til CIP på cip@hum.ku.dk.

Emner