MUST-projektets resultater kan informere beslutninger om sprogindsatser på videregående uddannelser
Fra 2020 til 2023 har projektet Modeller for undervisning i sprog som tillægskompetence (MUST) med Sanne Larsen i spidsen undersøgt, hvordan undervisning i sprog som tillægskompetence kan organiseres på videregående uddannelser. Sprog som tillægskompetence indebærer fokus på sprogkompetencer der er studie- eller karriererelevante for ikke-sprogstuderende. Projektet er nu afsluttet, og har blandt andet resulteret i to udgivelser med anbefalinger, erfaringer og eksempler på udviklings-cases, som er frit tilgængelige på det Nationale Center for Fremmedsprogs hjemmeside.
Projektets anbefalinger kan med fordel konsulteres, når der skal tages beslutninger vedr. udbud af sprog som tillægskompetence på videregående uddannelsesinstitutioner.
Anbefalinger
For at styrke de studerendes sprogkompetencer anbefaler vi, at man på institutions- og fagniveau:
- afdækker behov for sprog som studiekompetence. Her inddrages både studerende og fagundervisere
- afdækker behov for sprog i forhold til karriere. Her inddrages karrierevejledere, alumner, aftagere og nuværende studerende
- afdækker sprogs betydning for rekruttering og frafald på ikke-sproguddannelser
- videreudvikler de relevante sproglige dimensioner (læse, skrive, lytte, tale, fagsprog, hverdagssprog, oversættelseskompetencer, informationssøgning, kritisk brug af AI mv.)
- skaber rammer for at de sproglige dimensioners indhold kan planlægges og evalueres i fællesskab mellem sprogundervisere og fagundervisere
- udvikler metoder til at evaluere sprogdimensionerne, både når disse er en del af kompetenceprofilen og som fritstående element
- finansierer sprogunderviserens løn, fx via en central pulje på hver uddannelsesinstitution.
Eksempler på, hvordan anbefalingerne kan udmøntes i praksis, findes i udgivelserne:
Eksempler på, hvordan anbefalingerne kan udmøntes i praksis, findes i udgivelserne:
- Hvordan udvikler vi sprog som tillægskompetence – Anbefalinger og erfaringer fra et tværinstitutionelt udviklingsprojekt og
- Udviklingscases – Modeller for undervisning i sprog som tillægskompetence (MUST)
Projektet understreger, at et øget fokus på studie- og karriererelevante sprogkompetencer i bredden af videregående uddannelse er vigtigt. Sprogkompetencer er en åbenlys fordel på internationale arbejdspladser herhjemme og i udlandet – og indenfor en del professioner en nødvendighed. For at klæde de studerende på til den virkelighed er det vigtigt at styrke deres sprogkompetencer som en del af deres uddannelse.
Har I behov for sparring ift. udvikling af undervisning i sprog som tillægskompetence på jeres uddannelse, er I velkommen til at tage kontakt til CIP på cip@hum.ku.dk.
Emner
Kontakt

Projektet blev gennemført af Center for Internationalisering og Parallelsproglighed. Forespørgsler angående projektet kan sendes til projektleder Sanne Larsen eller til cip@hum.ku.dk.