20. november 2025

Veloverstået CIP symposium 2025

CIP afholdt sit årlige symposium torsdag den 6. november 2025, i år med titlen ”New literacies - hvilken rolle spiller flersprogethed og generativ AI for literacy?”.

Symposiet havde fokus på, hvordan flersprogethed og generativ AI kan bidrage til nye former for ’literacy’ eller ’færdigheder’ i en akademisk kontekst.

Kort oprids af dagens keynotes

De to keynote-præsentationer gav hver deres indflyvning til dagens tema.
Ron Darvin fra The University of British Columbia understregede, at mens brugen af generativ AI i en akademisk kontekst kan understøtte de studerendes akademiske færdigheder og styrke deres kommunikative kompetencer, kan den samtidig medvirke til at undertrykke forskelligheder til fordel for mere homogene måder fx at skrive på. Han argumenterede derfor, at der er brug for at styrke digitale færdigheder, eller en digital literacy, som også ser på brugen af AI fra en kritisk vinkel.

Derefter gav Slobodanka Dimova fra CIP et overblik over, hvordan literacy-begrebet har udviklet sig over tid, sådan at det ikke længere blot omfatter læsning og skrivning men også en række andre færdigheder, som understøtter en flersproget og multimedial kommunikation. Hun stillede spørgsmålet, om hvorvidt der er tale om en udvidet forståelse af et samlet literacy-konstrukt eller om en multiplikation af literacy-konstrukter.

En eftermiddag med fokus på teori og praksis

Anden del af dagens program bestod af en række oplæg med fokus på brugen af generativ AI blandt studerende, og hvordan dette påvirker deres skriveprocesser, deres tilgang til viden og deres studiepraksis. Her var der først oplæg fra Tine Wirenfeldt Jensen fra Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, som diskuterede, hvordan brugen af generativ AI kan understøtte de studerendes ’skrive-identitet’. Sanne Larsen, Kasper Engholm Jelby og Rafael Lomeu Gomes fra CIP præsenterede derefter to indsigter fra to etnografiske case-studier om de studerendes holdninger til og brug af AI i regi af det Carlsberg-støttede projekt AI and the University.

Derefter vendte vi fokus mod nye teoretiske modeller med fokus på sprogevaluerings-literacy og flersproglige kommunikative kompetencer. Marella Tiongson fra CIP argumenterede, at vi mangler et rammeværk for sprogevaluerings-literacy, der fanger den flersproglige kommunikation på videregående uddannelser. Beatrice Zuaro, også fra CIP, præsenterede en ny model for flersprogethed, der fokuserer på individet snarere end konteksten.

Disse to sidste præsentationer var baserede på det DFF-støttede projekt: Towards a new model of communicative competence in multilingual higher education.

Konkluderende paneldebat

Dagen blev afsluttet med et veloplagt panel, hvor drøftelserne gik på, i hvor høj grad introduktionen af generativ AI har påvirket udviklingen af færdigheder og flersprogethed i en akademisk kontekst. Konsekvenserne af øget brug af generativ AI for gældende praksis inden for forskning og undervisning blev også drøftet.

Vi ses til næste år

Find flere informationer om præsentationer fra dagen via boksen til højre. 
Vi håber at se dig (igen) til CIP Symposium 2026.

Emner