Absolut sang: Klang, køn og kvinderoller i Wagners værker

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

Absolut sang : Klang, køn og kvinderoller i Wagners værker. / Parly, Nila Charlotte.

1. udg. København : Multivers, 2007. 369 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Parly, NC 2007, Absolut sang: Klang, køn og kvinderoller i Wagners værker. bind 1, 1. udg, Multivers, København.

APA

Parly, N. C. (2007). Absolut sang: Klang, køn og kvinderoller i Wagners værker. (1. udg.) Multivers.

Vancouver

Parly NC. Absolut sang: Klang, køn og kvinderoller i Wagners værker. 1. udg. København: Multivers, 2007. 369 s.

Author

Parly, Nila Charlotte. / Absolut sang : Klang, køn og kvinderoller i Wagners værker. 1. udg. København : Multivers, 2007. 369 s.

Bibtex

@phdthesis{92edb40045e211ddb7b4000ea68e967b,
title = "Absolut sang: Klang, k{\o}n og kvinderoller i Wagners v{\ae}rker",
abstract = "En r{\ae}kke analytiske gennemgange af de kvindelige hovedpartier i Richard Wagners v{\ae}rker fra {"}Den flyvende Holl{\ae}nder{"} til {"}Parsifal{"}. Med afs{\ae}t i Carl Dahlhaus' og Carolyn Abbates teorier fokuseres der p{\aa} orkester- og sangstemmernes klanglige og melodiske betydning for v{\ae}rkernes komplekse dramaturgi, hvilket giver anledning til en kritisk dialog med repr{\ae}sentanterne for den traditionelle feministiske Wagnerforskning. Wagners kvindefigurer er ofte blevet beskrevet som undertrykte ofre, fordi de agerer som redskaber for m{\ae}ndendes forl{\o}sning, og fordi de n{\ae}sten altid d{\o}r i slutningen af operaen. Men Wagners fremstilling af forholdet mellem k{\o}nnene er langt mere nuanceret, end de g{\ae}ngse {"}elendigheds{"}-analyser l{\ae}gger op til",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Wagner (Richard), klang, k{\o}n, kvinderoller",
author = "Parly, {Nila Charlotte}",
note = "Ogs{\aa} udgivet som e-bog: http://ebookstore.ebog.dk/Home/HTML/moreinfo.asp?bookid=536948889",
year = "2007",
language = "Dansk",
isbn = "9788779171817",
volume = "1",
publisher = "Multivers",
edition = "1.",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Absolut sang

T2 - Klang, køn og kvinderoller i Wagners værker

AU - Parly, Nila Charlotte

N1 - Også udgivet som e-bog: http://ebookstore.ebog.dk/Home/HTML/moreinfo.asp?bookid=536948889

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - En række analytiske gennemgange af de kvindelige hovedpartier i Richard Wagners værker fra "Den flyvende Hollænder" til "Parsifal". Med afsæt i Carl Dahlhaus' og Carolyn Abbates teorier fokuseres der på orkester- og sangstemmernes klanglige og melodiske betydning for værkernes komplekse dramaturgi, hvilket giver anledning til en kritisk dialog med repræsentanterne for den traditionelle feministiske Wagnerforskning. Wagners kvindefigurer er ofte blevet beskrevet som undertrykte ofre, fordi de agerer som redskaber for mændendes forløsning, og fordi de næsten altid dør i slutningen af operaen. Men Wagners fremstilling af forholdet mellem kønnene er langt mere nuanceret, end de gængse "elendigheds"-analyser lægger op til

AB - En række analytiske gennemgange af de kvindelige hovedpartier i Richard Wagners værker fra "Den flyvende Hollænder" til "Parsifal". Med afsæt i Carl Dahlhaus' og Carolyn Abbates teorier fokuseres der på orkester- og sangstemmernes klanglige og melodiske betydning for værkernes komplekse dramaturgi, hvilket giver anledning til en kritisk dialog med repræsentanterne for den traditionelle feministiske Wagnerforskning. Wagners kvindefigurer er ofte blevet beskrevet som undertrykte ofre, fordi de agerer som redskaber for mændendes forløsning, og fordi de næsten altid dør i slutningen af operaen. Men Wagners fremstilling af forholdet mellem kønnene er langt mere nuanceret, end de gængse "elendigheds"-analyser lægger op til

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Wagner (Richard)

KW - klang

KW - køn

KW - kvinderoller

M3 - Ph.d.-afhandling

SN - 9788779171817

VL - 1

BT - Absolut sang

PB - Multivers

CY - København

ER -

ID: 4818310