Filmmaskinen. Udvalgte historier om film 1965-78: Ånden i filmmaskinen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Standard

Filmmaskinen. Udvalgte historier om film 1965-78 : Ånden i filmmaskinen. / Rösing, Lilian Munk.

Lethland: Lyrikeren og essayisten Jørgen Leth. red. / Iben Holk. København : Museum Tusculanum, 2012. s. 241-250.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Harvard

Rösing, LM 2012, Filmmaskinen. Udvalgte historier om film 1965-78: Ånden i filmmaskinen. i I Holk (red.), Lethland: Lyrikeren og essayisten Jørgen Leth. Museum Tusculanum, København, s. 241-250.

APA

Rösing, L. M. (2012). Filmmaskinen. Udvalgte historier om film 1965-78: Ånden i filmmaskinen. I I. Holk (red.), Lethland: Lyrikeren og essayisten Jørgen Leth (s. 241-250). Museum Tusculanum.

Vancouver

Rösing LM. Filmmaskinen. Udvalgte historier om film 1965-78: Ånden i filmmaskinen. I Holk I, red., Lethland: Lyrikeren og essayisten Jørgen Leth. København: Museum Tusculanum. 2012. s. 241-250

Author

Rösing, Lilian Munk. / Filmmaskinen. Udvalgte historier om film 1965-78 : Ånden i filmmaskinen. Lethland: Lyrikeren og essayisten Jørgen Leth. red. / Iben Holk. København : Museum Tusculanum, 2012. s. 241-250

Bibtex

@inbook{153cc7088a9948cf808f5204cc468c9d,
title = "Filmmaskinen. Udvalgte historier om film 1965-78: {\AA}nden i filmmaskinen",
abstract = "Hvem er J{\o}rgen Leths d{\ae}mon? Sokrates definerede sin ”daimon” som den fremmede stemme, der talte i ham. Leth l{\aa}ner i sine dokumentariske film ofte sin stemme til andre – han bugtaler sine personer. Men hvilken fremmed stemme taler i ham, hvem bugtaler ham? Hvordan er forholdet mellem maskine og d{\ae}mon, mellem billedproduktion og stemme, mellem kunstnersubjektets tilbagetr{\ae}kning p{\aa} billedsiden og dets genkomst som stemme? Hvad er filmmaskinens br{\ae}ndstof? Artiklen analyserer bl.a. hvordan Lars von Trier bliver Leths D{\ae}mon i De fem bensp{\ae}nd.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Leth (J{\o}rgen), Trier (Lars von), film{\ae}stetik, det interessante, De fem bensp{\ae}nd, stemme",
author = "R{\"o}sing, {Lilian Munk}",
year = "2012",
language = "Dansk",
isbn = "9788763537490",
pages = "241--250",
editor = "Iben Holk",
booktitle = "Lethland",
publisher = "Museum Tusculanum",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Filmmaskinen. Udvalgte historier om film 1965-78

T2 - Ånden i filmmaskinen

AU - Rösing, Lilian Munk

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Hvem er Jørgen Leths dæmon? Sokrates definerede sin ”daimon” som den fremmede stemme, der talte i ham. Leth låner i sine dokumentariske film ofte sin stemme til andre – han bugtaler sine personer. Men hvilken fremmed stemme taler i ham, hvem bugtaler ham? Hvordan er forholdet mellem maskine og dæmon, mellem billedproduktion og stemme, mellem kunstnersubjektets tilbagetrækning på billedsiden og dets genkomst som stemme? Hvad er filmmaskinens brændstof? Artiklen analyserer bl.a. hvordan Lars von Trier bliver Leths Dæmon i De fem benspænd.

AB - Hvem er Jørgen Leths dæmon? Sokrates definerede sin ”daimon” som den fremmede stemme, der talte i ham. Leth låner i sine dokumentariske film ofte sin stemme til andre – han bugtaler sine personer. Men hvilken fremmed stemme taler i ham, hvem bugtaler ham? Hvordan er forholdet mellem maskine og dæmon, mellem billedproduktion og stemme, mellem kunstnersubjektets tilbagetrækning på billedsiden og dets genkomst som stemme? Hvad er filmmaskinens brændstof? Artiklen analyserer bl.a. hvordan Lars von Trier bliver Leths Dæmon i De fem benspænd.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Leth (Jørgen)

KW - Trier (Lars von)

KW - filmæstetik

KW - det interessante

KW - De fem benspænd

KW - stemme

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788763537490

SP - 241

EP - 250

BT - Lethland

A2 - Holk, Iben

PB - Museum Tusculanum

CY - København

ER -

ID: 43331251