Man må være lærd

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Standard

Man må være lærd. / Münster-Swendsen, Mia.

I: Humaniora, Nr. 2005/1, 2005, s. 16-19.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Harvard

Münster-Swendsen, M 2005, 'Man må være lærd', Humaniora, nr. 2005/1, s. 16-19.

APA

Münster-Swendsen, M. (2005). Man må være lærd. Humaniora, (2005/1), 16-19.

Vancouver

Münster-Swendsen M. Man må være lærd. Humaniora. 2005;(2005/1):16-19.

Author

Münster-Swendsen, Mia. / Man må være lærd. I: Humaniora. 2005 ; Nr. 2005/1. s. 16-19.

Bibtex

@article{4d5512a074c211dbbee902004c4f4f50,
title = "Man m{\aa} v{\ae}re l{\ae}rd",
abstract = " Det er n{\ae}rmest en klich{\'e}, at fremh{\ae}ve den tidlige middelalder som en periode pr{\ae}get af et  sammenbrud af en lang r{\ae}kke sociale strukturer - ikke mindst de institutionelle og politiske. Uanset hvor kraftigt vi vil betone dette sammenbrud, er der n{\ae}ppe tvivl om at Europa undergik en lang r{\ae}kke kriser i {\aa}rhundrederne op til {\aa}rtusindskiftet. Omskabelse og fornyelse stod derfor h{\o}jt p{\aa} dagsordenen hos samtidens forfattere, skribenter, undervisere og politisk involverede intellektuelle. Artiklen fors{\o}ger i et letfatteligt sprog at beskrive det dannelsesideal der pr{\ae}gede perioden fra midten af 900-tallet til op i 1200-tallet.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Historie, Middelalderhistorie, Medieval History",
author = "Mia M{\"u}nster-Swendsen",
year = "2005",
language = "Dansk",
pages = "16--19",
journal = "Humaniora",
issn = "0903-2401",
number = "2005/1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Man må være lærd

AU - Münster-Swendsen, Mia

PY - 2005

Y1 - 2005

N2 -  Det er nærmest en kliché, at fremhæve den tidlige middelalder som en periode præget af et  sammenbrud af en lang række sociale strukturer - ikke mindst de institutionelle og politiske. Uanset hvor kraftigt vi vil betone dette sammenbrud, er der næppe tvivl om at Europa undergik en lang række kriser i århundrederne op til årtusindskiftet. Omskabelse og fornyelse stod derfor højt på dagsordenen hos samtidens forfattere, skribenter, undervisere og politisk involverede intellektuelle. Artiklen forsøger i et letfatteligt sprog at beskrive det dannelsesideal der prægede perioden fra midten af 900-tallet til op i 1200-tallet.

AB -  Det er nærmest en kliché, at fremhæve den tidlige middelalder som en periode præget af et  sammenbrud af en lang række sociale strukturer - ikke mindst de institutionelle og politiske. Uanset hvor kraftigt vi vil betone dette sammenbrud, er der næppe tvivl om at Europa undergik en lang række kriser i århundrederne op til årtusindskiftet. Omskabelse og fornyelse stod derfor højt på dagsordenen hos samtidens forfattere, skribenter, undervisere og politisk involverede intellektuelle. Artiklen forsøger i et letfatteligt sprog at beskrive det dannelsesideal der prægede perioden fra midten af 900-tallet til op i 1200-tallet.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Historie

KW - Middelalderhistorie

KW - Medieval History

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 16

EP - 19

JO - Humaniora

JF - Humaniora

SN - 0903-2401

IS - 2005/1

ER -

ID: 72233