Migratoriske dannelsesprocesser: Når indvandrerfriskolen ikke nødvendigvis fører til antidemokratisk radikalisering

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  • Marta Padovan-Özdemir
Ekstremismetilsynet viser, at flertallet af indvandrerfriskolerne ikke radikaliserer deres elever. Hvad gør de så? På baggrund af et kulturanalytisk studie af en indvandrerfriskoles hverdagsliv søger artiklen at åbne op for mere nuancerede forståelser af migrantelevers komplekse dannelsesprocesser. Gennem en transnational anerkendelseanalytik peger artiklen på fire gensidigt negerende og forudsættende subjektformer, som migranteleven dannes til: 'den integrerede migrant', 'den sædelige pakistaner', 'den kritisk-frie elev' og 'den oplyste muslim'. Herved tilbyder artiklen en historisering af friskolen som andet og mere en udtryk for den danske nationalfortælling om det kooperative folkestyres udvikling
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Pædagogisk Tidsskrift
Udgave nummer2
Sider (fra-til)28-37
Antal sider10
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - maj 2012

    Forskningsområder

  • Det Humanistiske Fakultet - indvandrerfriskole, stats- og livsformsanalyse, anerkendelse, migration, transnational, pakistani minorities, islam og uddannelse, dannelse, stat

ID: 44674069