Publikum svinger den retoriske taktstok

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

  • Jette Barnholdt Hansen
Artiklen handler om revyvisen "Man binder os på mund og hånd" af Poul Henningensen med musik af Kai Normann Andersen, som oprindeligt var en del af den kulturradikale revykomedie Dyveke fra 1940, der bla. advokerede for seksuel frigørelse. Visen levede dog hurtigt sit eget liv uden for revyteatret, hvor den fik status af fædrelandssang og blev et symbol for den manglende ytringsfrihed under besættelsen. Siden er visen også blevet genfortolket af Outlandish, der i deres musikvideo sætter sangen i relation til det palæstinensiske folks frihedskamp. Visens reception er hermed et eksempel på det epideiktiske publikums potentiale - det kan tage magten over en sang og insistere på en fortolkning, som ofte er betinget af den aktuelle retoriske situation
OriginalsprogDansk
TidsskriftRetorikMagasinet
Vol/bind22
Udgave nummer86
Sider (fra-til)32-35
Antal sider4
ISSN0908-7923
StatusUdgivet - dec. 2012

ID: 42095436