Publikum svinger den retoriske taktstok
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
Artiklen handler om revyvisen "Man binder os på mund og hånd" af Poul Henningensen med musik af Kai Normann Andersen, som oprindeligt var en del af den kulturradikale revykomedie Dyveke fra 1940, der bla. advokerede for seksuel frigørelse. Visen levede dog hurtigt sit eget liv uden for revyteatret, hvor den fik status af fædrelandssang og blev et symbol for den manglende ytringsfrihed under besættelsen. Siden er visen også blevet genfortolket af Outlandish, der i deres musikvideo sætter sangen i relation til det palæstinensiske folks frihedskamp. Visens reception er hermed et eksempel på det epideiktiske publikums potentiale - det kan tage magten over en sang og insistere på en fortolkning, som ofte er betinget af den aktuelle retoriske situation
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | RetorikMagasinet |
Vol/bind | 22 |
Udgave nummer | 86 |
Sider (fra-til) | 32-35 |
Antal sider | 4 |
ISSN | 0908-7923 |
Status | Udgivet - dec. 2012 |
- Det Humanistiske Fakultet - besættelsen, revy, kulturradikalisme, epideiktisk retorik
Forskningsområder
ID: 42095436