The Making of a Popular Hero: Sherlock Holmes in Early, Danish Media Culture
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Med fokus på det oversete, men meget populære teaterstykke 'Sherlock Holmes' (1901) undersøger artiklen, hvordan den fiktive figur Sherlock Holmes og dermed kriminalfortællingen blev udbredt i Danmark. Artiklen er baseret på omfattende arkivstudier og den diskuterer især de genremæssige modulationer, Holmes-fortællingerne undergik i skiftet fra litteraturen til det folkelige teater. Medieskiftet og dermed skiftet i målgruppe havde betydning for Holmes-universets genreplacering, hvilket også var tilfældet, da Nordisk Film i årene 1908-1911 producerede en række stumfilm med Holmes.
Bidragets oversatte titel | En populær helt bliver til: Sherlock Holmes i tidlig dansk mediekultur |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Tidsskrift | Nordic Journal of Media Studies |
Vol/bind | 2011 |
Udgave nummer | 9 |
Sider (fra-til) | 45-61 |
Antal sider | 17 |
ISSN | 1601-829X |
Status | Udgivet - 1 nov. 2011 |
- Det Humanistiske Fakultet - populærkultur, Sherlock Holmes, genre og modulation
Forskningsområder
ID: 32088940