Tid til uddannelse - En uddannelsesetnografisk analyse af dyrlægestuderende og sygeplejestuderendes oplevelse af `gøremålstravlhed´

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Dokumenter

  • Fulltext

    Forlagets udgivne version, 349 KB, PDF-dokument

Artiklen sætter fokus på, hvordan studerende oplever og håndterer uddannelsesforløb, som i såvel uddannelse af dyrlæger som sygeplejersker præges af en markant travlhed. Artiklen baseres på langvarige feltarbejder, der gennem observationer, interviews og videodagbøger har kortlagt det studiemæssige hverdagsliv og fastholdt de professionsstuderendes egne beretninger og iværksatte strategier. De empiriske analyser henter inspiration fra de uddannelsesetnografiske forskningstraditioner, og det gennemgående begreb om gøremålstravlhed henviser såvel til omsorgsfilosofiske udspring, som til uddannelses-og sundhedssociologiske rammesætninger. Artiklen peger i forlængelse heraf på et nødvendigt opgør med travlhedens konsekvenser i det danske uddannelsessystem.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Pædagogisk Tidsskrift
Vol/bind2021
Udgave nummer3
Sider (fra-til)70-86
Antal sider17
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 2021

    Forskningsområder

  • Det Humanistiske Fakultet - Studiestrategier, Travlhed, Uddannelsesetnografi, Dyrlægeuddannelse, Sygeplejerskeuddannelse

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 290603375