Tiden og farverne: Om erindringsskakter og farvernes kraft i Jacques Demys atlanterhavstrilogi
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
Standard
Tiden og farverne : Om erindringsskakter og farvernes kraft i Jacques Demys atlanterhavstrilogi. / Rösing, Lilian Munk.
I: Krystalbilleder, Nr. 2, 2013, s. 9-27.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Tiden og farverne
T2 - Om erindringsskakter og farvernes kraft i Jacques Demys atlanterhavstrilogi
AU - Rösing, Lilian Munk
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Artiklen er en analyse af Jacques Démys hyperstiliserede trilogi af musikfilm fra den franske atlanterhavskyst: Lola (1960), Les parapluies de Cherbourg (1964) og Les démoiselles de Rochefort (1967) (alle tre med musik af Michel Legrand). Analysen fokuserer på filmenes stilistiske arbejde med dans, sang og farver og peger på to gennemgående træk ved trilogien: fremstillingen af den dårlige timing som et eksistentielt grundvilkår og tendensen mod det abstrakte, ikke mindst i farvebrugen.
AB - Artiklen er en analyse af Jacques Démys hyperstiliserede trilogi af musikfilm fra den franske atlanterhavskyst: Lola (1960), Les parapluies de Cherbourg (1964) og Les démoiselles de Rochefort (1967) (alle tre med musik af Michel Legrand). Analysen fokuserer på filmenes stilistiske arbejde med dans, sang og farver og peger på to gennemgående træk ved trilogien: fremstillingen af den dårlige timing som et eksistentielt grundvilkår og tendensen mod det abstrakte, ikke mindst i farvebrugen.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - filmanalyse
KW - filmstil
KW - Demy (Jacques)
KW - Les parapluies de Cherbourg
KW - farver
KW - filmæstetik
KW - Tid
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 9
EP - 27
JO - Krystalbilleder
JF - Krystalbilleder
IS - 2
ER -
ID: 105310595