Vinden i egetræerne: lyden i Antonionis Blow-Up

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Standard

Vinden i egetræerne : lyden i Antonionis Blow-Up. / Moestrup, Steffen Damkjær.

I: 16:9, 16.06.2006.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Harvard

Moestrup, SD 2006, 'Vinden i egetræerne: lyden i Antonionis Blow-Up', 16:9. <http://www.16-9.dk/2006-06/side07_anatomi.htm>

APA

Moestrup, S. D. (2006). Vinden i egetræerne: lyden i Antonionis Blow-Up. 16:9. http://www.16-9.dk/2006-06/side07_anatomi.htm

Vancouver

Moestrup SD. Vinden i egetræerne: lyden i Antonionis Blow-Up. 16:9. 2006 jun. 16.

Author

Moestrup, Steffen Damkjær. / Vinden i egetræerne : lyden i Antonionis Blow-Up. I: 16:9. 2006.

Bibtex

@article{cce81de325f44193b5d2441cb1b4e794,
title = "Vinden i egetr{\ae}erne: lyden i Antonionis Blow-Up",
abstract = "Jeg vil i dette essay argumentere for, at man i en forst{\aa}else af filmens tematik ikke kan se bort fra Antonionis stilistiske brug af lyd. Blow-ups lydrum er en mangefacetteret og kompleks konstruktion, der let kan blive v{\ae}k i de svimlende billeder og den fort{\ae}ttede fort{\ae}lling, men som i h{\o}j grad bidrager til filmens form. Jeg vil prim{\ae}rt fokusere p{\aa} to elementer, som jeg mener er dominerende i filmens lydunivers: brugen af selektiv lyd og af lydlige afbrydelser. Undervejs vil jeg dog – hvor der er s{\ae}rlig grund til pointere det – koble til filmens andre stilistiske virkemidler s{\aa}som brugen af farve og framing.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Michelangelo Antonioni, Filmlyd",
author = "Moestrup, {Steffen Damkj{\ae}r}",
year = "2006",
month = jun,
day = "16",
language = "Dansk",
journal = "16:9",
issn = "1603-5194",
publisher = "16:9 Filmtidsskrift",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Vinden i egetræerne

T2 - lyden i Antonionis Blow-Up

AU - Moestrup, Steffen Damkjær

PY - 2006/6/16

Y1 - 2006/6/16

N2 - Jeg vil i dette essay argumentere for, at man i en forståelse af filmens tematik ikke kan se bort fra Antonionis stilistiske brug af lyd. Blow-ups lydrum er en mangefacetteret og kompleks konstruktion, der let kan blive væk i de svimlende billeder og den fortættede fortælling, men som i høj grad bidrager til filmens form. Jeg vil primært fokusere på to elementer, som jeg mener er dominerende i filmens lydunivers: brugen af selektiv lyd og af lydlige afbrydelser. Undervejs vil jeg dog – hvor der er særlig grund til pointere det – koble til filmens andre stilistiske virkemidler såsom brugen af farve og framing.

AB - Jeg vil i dette essay argumentere for, at man i en forståelse af filmens tematik ikke kan se bort fra Antonionis stilistiske brug af lyd. Blow-ups lydrum er en mangefacetteret og kompleks konstruktion, der let kan blive væk i de svimlende billeder og den fortættede fortælling, men som i høj grad bidrager til filmens form. Jeg vil primært fokusere på to elementer, som jeg mener er dominerende i filmens lydunivers: brugen af selektiv lyd og af lydlige afbrydelser. Undervejs vil jeg dog – hvor der er særlig grund til pointere det – koble til filmens andre stilistiske virkemidler såsom brugen af farve og framing.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Michelangelo Antonioni

KW - Filmlyd

M3 - Tidsskriftartikel

JO - 16:9

JF - 16:9

SN - 1603-5194

ER -

ID: 154804364