World-Class Danishness. Culture as Competitiveness in Danish Globalization Strategies
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Artiklen undersøger forholdet mellem kultur og økonomi i en række af de seneste års danske globaliseringsstrategier. Med reference til især begrebet om 'den nationale konkurrencestat' påviser artiklen den centrale rolle for økonmisk konkurrenceevne, som dansk kultur tilskrives i disse strategier. den version af 'danskhed', som kan udlæses af disse strategier, diskuteres med reference til den antropologiske litteratur om 'neo-nationalisme'. Her argumenterer artiklen for, at disse års danske globaliseringsstrategier i vidt omfang kan anskues som forsøg på at demonstrere neo-nationalismens økonomiske rationalitet i en global videns- og innovationsøkonomi.
Udgivelsesdato: 2008
Udgivelsesdato: 2008
Originalsprog | Engelsk |
---|---|
Tidsskrift | Ethnologia Europaea |
Vol/bind | 38 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 5-18 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 0425-4597 |
Status | Udgivet - 2008 |
- Det Humanistiske Fakultet
Forskningsområder
ID: 10617769