10. marts 2023

Sprogkurser i tysk og fransk for udrejsestuderende får ny struktur og bredere optagelsesbetingelser

CIP afholdt i januar 2023 endnu en gang sprogkurser i tysk og fransk for udrejsestuderende, og ligesom i august modtog kurserne enormt gode evalueringer.

Baseret på erfaringerne fra de første to gennemløb introducerer CIP nu en ny struktur for kurserne i henholdsvis august og januar.

For de fremtidige gennemløb er det besluttet, at optagelsesbetingelserne er udvidet, så flere studerende får mulighed for at deltage. Det vil derfor nu være muligt for studerende at deltage selvom deres udlandsophold endnu ikke er endeligt godkendt. Ligeledes vil studerende der er interesserede i et udlandsophold kunne tilmelde sig for at afprøve og styrke deres sprogkundskaber inden de søger om et udlandsophold. Pladserne fordeles så studerende med godkendte ophold prioriteres først, derefter studerende i gang med at arrangere et ophold, og til sidst studerende med interesse i fremtidigt ophold. Tilmelding følger derudover først-til-mølle-princippet. Der vil blive oprettet venteliste, om nødvendigt.

Evalueringer viser, at universiteterne i de fransktalende lande generelt starter introforløb og semesteraktiviteter tidligere end de tysktalende lande. Derfor vil kurserne i tysk og fransk i august i 2023 begynde forskudt, så franskkurset starter allerede 31. juli, hvor tyskkurset først starter 14. august. Det er håbet, at flere studerende der skal til fransktalende lande dermed vil få mulighed for at deltage i kurset.

Et andet nyt tiltag er, at der fremover kun vil blive udbudt et 3-ugers kursus i august, og at der dertil tilbydes kortere workshop-forløb i december til januar måned. Det skyldes, at flere studerende grundet blokstruktur og eksamensperioder har svært ved at deltage i et 3-ugers kursus i januar måned. De kortere workshops vil have forskellige temaer, som fx universitetsrelateret terminologi og sprog til dagligdags mundtlig kommunikation, hvor de studerende kan tilmelde sig alle de workshops, de finder relevante. Workshopformatet blev afprøvet med et lille franskhold i januar 2023 med god succes, og vil nu også blive udbredt til studerende, der skal til tysktalende universiteter.

Der er netop åbnet for tilmelding til kurserne i august 2023. Link til optagelsesbetingelser og tilmeldingsformular findes i boksen til højre.