26. september 2022

Årets sommersprogkurser i dansk/tysk/fransk var ekstremt populære!

I august måned afviklede CIP sommersprogkurser, både i dansk for internationale studerende og tysk og fransk for danske udrejsestuderende fra KU. Både de danske og internationale studerende har været meget tilfredse med såvel undervisning som undervisere. Sommersprogkurserne varede 3 uger og havde især fokus på mundtlighed.

classroom with students seen from behind

Dansk som del af kurset History of Copenhagen

Basale danskkundskaber kan hjælpe med at åbne døre og møde nye mennesker. At lære dansk er en fantastisk måde at lære mere om Danmark på - og om de mennesker, der bor her. Danskkurset introducerer de studerende til sproget og hjælper de studerende med at begå sig og møde nye mennesker fx på universitetet, på caféen eller i supermarkedet.

En studerende skriver om danskkurset:
I really loved the course and I definitely recommend it. I'm super happy I was able to extend my exchange by a month in August and was able to meet so many new people through it. All the teachers were great and were always happy to help you out.

De internationale studerende, der kommer fra det meste af verden, var meget tilfredse med danskundervisningen og fremhæver specielt motiverede undervisere, tryg og humoristisk stemning i undervisningsrummet samt stor kulturindsigt som nogle af de bedste aspekter.

Sommersprogkurset i dansk er en del af et nyt samarbejde mellem det internationale kontor, Danish Culture Courses på SAXO-instituttet og CIP – og har til formål at hjælpe de internationale studerende godt i gang med deres uddannelse på KU.

Styrkede kompetencer i tysk og fransk for udrejsestuderende

Sommersprogkurserne i tysk og fransk er et led i udmøntningen af bevillingen ’løft af tysk og fransk’ . Kurserne er tilgængelige for studerende på KU, som skal på udveksling i det kommende studieår, og som ikke allerede er indskrevet på et sprogfag.

Underviserne blev mødt af en gruppe stærkt motiverede og deltagelsesparate studerende, der kom fra hele universitetet. De studerende udviklede sig meget i løbet af kurset, og fremhævede i evalueringen blandt andet engagerede undervisere, et trygt læringsmiljø og brugbart sprogligt udbytte som nogle af de bedste aspekter af kurset.

De studerende blev undervist af instruktorer, der er studerende fra sprogfagene tysk og fransk, under vejledning af en akademisk sprogkonsulent fra CIP. Instruktorerne gav udtryk for at have haft stor glæde af at undervise og have lært meget – både i forhold til at undervise, men også i forhold til at forbedre deres egen sproglige kunnen. Oplevelsen med at undervise har givet instruktorerne større selvtillid og lyst til at undervise i tysk og fransk i fremtiden.

Både deltagerne og instruktorerne har været yderst tilfredse med udbyttet af kurset, som derved kan siges at have været til gavn for to grupper af studerende.

Det er planen, at kurserne skal udbydes hvert år i august og januar, alt efter tilmelding. For tilmeldingsfrist og flere informationer se henholdsvis History in Copenhagen with Danish language og Sprogkurser i tysk og fransk.