12. januar 2023

Professor Anne Holmen er medredaktør på ny bog om translanguaging

Den 31. januar bliver bogen Translanguaging and Epistemological Decentring in Higher Education and Research udgivet. Professor og centerleder på CIP, Anne Holmen, er redaktør på bogen sammen med tre andre forskere fra Københavns Universitet og Roskilde Universitet.

Gennem 10 kapitler inviteres læseren indenfor i noget af forskningen bag translanguaging og epistemologisk decentrering, og efterlader læseren med en bedre forståelse for, hvordan viden og sprog undervises i en universitetskontekst. Kapitlerne er forfattet af forskere fra og trækker på forskning produceret på universiteter i Asien, Central- og Nordamerika, Europa og det Vestafrikanske område Mahgreb.

Anmeldere beskriver, hvordan forfatterne ved at analysere de studerendes oplevelser i klasserummet og uddannelsespolitikker fra mange nationale kontekster giver læseren et indblik i de mange forskellige metoder der kan anvendes når man forsøger at manipulere sprog og viden til at tjene forskellige formål og modstridende interesser. Bogen udfordrer også læseren til at være en del af en afkolonialisering af sprog og kultur gennem epistemologisk decentrering og beviser, at ingen epistemologi, uanset om dens geografiske oprindelse er nord- eller sydlig, kan eksistere upåvirket af dets modstykker. De muligheder der er uløseligt forbundet med disses interaktion indeholder et løfte om potentialet for nye former for interkulturel rigdom.

Hvis Translanguaging and Epistemological Decentring in Higher Education and Research har fanget din interesse, kan bogen købes til halv pris indtil udgivelsesdatoen 31. januar på hjemmesiden www.multilingual-matters.com.