En dramaturgi til forskel: Film og computerspil

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Standard

En dramaturgi til forskel : Film og computerspil. / Sandvik, Kjetil.

I: Kosmorama, Nr. 245, 2010, s. 101-112.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Harvard

Sandvik, K 2010, 'En dramaturgi til forskel: Film og computerspil', Kosmorama, nr. 245, s. 101-112.

APA

Sandvik, K. (2010). En dramaturgi til forskel: Film og computerspil. Kosmorama, (245), 101-112.

Vancouver

Sandvik K. En dramaturgi til forskel: Film og computerspil. Kosmorama. 2010;(245):101-112.

Author

Sandvik, Kjetil. / En dramaturgi til forskel : Film og computerspil. I: Kosmorama. 2010 ; Nr. 245. s. 101-112.

Bibtex

@article{5411a5d07f7811df928f000ea68e967b,
title = "En dramaturgi til forskel: Film og computerspil",
abstract = "Er film og computerspil ved at smelte sammen? Handlingen i filmen Avatar ser ud som om den foreg{\aa}r i et computerspils fantastiske 3D-grafiske verden. Computerspillet Heavy Rain ser ud som en film noir med direkte referencer til bl.a. Blade Runner. Men selv om der sker disse tiln{\ae}rmelser, argumenterer dette essay at en sammensmeltning alligevel ikke vil finde sted, fordi der er en v{\ae}sentlig forskel hvorp{\aa} den m{\aa}de som den dramaturgiske konstruktion i henholdsvis film og computerspil fungerer. Nok er b{\aa}de film og (is{\ae}r 3D) computerspil kendetegnet ved at de best{\aa}r af levende billeder, men hvor der i film er tale om billeder i bev{\ae}gelser (moving pictures) s{\aa} er der i computerspil tale om bev{\ae}gelige billeder (moveable pictures). Nok best{\aa}r b{\aa}de film og computerspil af handlingsstrukturer (plots), men hvor plottet udspiller sig i filmen, s{\aa} skal plottet i computerspillet spilles",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, computerspil, film, dramaturgi, interaktivitet, computer games, Movies, dramaturgy, interactivity",
author = "Kjetil Sandvik",
year = "2010",
language = "Dansk",
pages = "101--112",
journal = "Kosmorama",
issn = "0023-4222",
publisher = "Det/Danske Filminstitut",
number = "245",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - En dramaturgi til forskel

T2 - Film og computerspil

AU - Sandvik, Kjetil

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Er film og computerspil ved at smelte sammen? Handlingen i filmen Avatar ser ud som om den foregår i et computerspils fantastiske 3D-grafiske verden. Computerspillet Heavy Rain ser ud som en film noir med direkte referencer til bl.a. Blade Runner. Men selv om der sker disse tilnærmelser, argumenterer dette essay at en sammensmeltning alligevel ikke vil finde sted, fordi der er en væsentlig forskel hvorpå den måde som den dramaturgiske konstruktion i henholdsvis film og computerspil fungerer. Nok er både film og (især 3D) computerspil kendetegnet ved at de består af levende billeder, men hvor der i film er tale om billeder i bevægelser (moving pictures) så er der i computerspil tale om bevægelige billeder (moveable pictures). Nok består både film og computerspil af handlingsstrukturer (plots), men hvor plottet udspiller sig i filmen, så skal plottet i computerspillet spilles

AB - Er film og computerspil ved at smelte sammen? Handlingen i filmen Avatar ser ud som om den foregår i et computerspils fantastiske 3D-grafiske verden. Computerspillet Heavy Rain ser ud som en film noir med direkte referencer til bl.a. Blade Runner. Men selv om der sker disse tilnærmelser, argumenterer dette essay at en sammensmeltning alligevel ikke vil finde sted, fordi der er en væsentlig forskel hvorpå den måde som den dramaturgiske konstruktion i henholdsvis film og computerspil fungerer. Nok er både film og (især 3D) computerspil kendetegnet ved at de består af levende billeder, men hvor der i film er tale om billeder i bevægelser (moving pictures) så er der i computerspil tale om bevægelige billeder (moveable pictures). Nok består både film og computerspil af handlingsstrukturer (plots), men hvor plottet udspiller sig i filmen, så skal plottet i computerspillet spilles

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - computerspil

KW - film

KW - dramaturgi

KW - interaktivitet

KW - computer games

KW - Movies

KW - dramaturgy

KW - interactivity

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 101

EP - 112

JO - Kosmorama

JF - Kosmorama

SN - 0023-4222

IS - 245

ER -

ID: 20472195