En dramaturgi til forskel: Film og computerspil
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
Dokumenter
- Sandvik - en dramaturgi til forskel
Forlagets udgivne version, 247 KB, PDF-dokument
Er film og computerspil ved at smelte sammen? Handlingen i filmen Avatar ser ud som om den foregår i et computerspils fantastiske 3D-grafiske verden. Computerspillet Heavy Rain ser ud som en film noir med direkte referencer til bl.a. Blade Runner. Men selv om der sker disse tilnærmelser, argumenterer dette essay at en sammensmeltning alligevel ikke vil finde sted, fordi der er en væsentlig forskel hvorpå den måde som den dramaturgiske konstruktion i henholdsvis film og computerspil fungerer. Nok er både film og (især 3D) computerspil kendetegnet ved at de består af levende billeder, men hvor der i film er tale om billeder i bevægelser (moving pictures) så er der i computerspil tale om bevægelige billeder (moveable pictures). Nok består både film og computerspil af handlingsstrukturer (plots), men hvor plottet udspiller sig i filmen, så skal plottet i computerspillet spilles
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Kosmorama |
Udgave nummer | 245 |
Sider (fra-til) | 101-112 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 0023-4222 |
Status | Udgivet - 2010 |
- Det Humanistiske Fakultet - computerspil, film, dramaturgi, interaktivitet
Forskningsområder
Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk
Ingen data tilgængelig
ID: 20472195