Kroppen, musen og den fantastiske avatar: Immersion i computerskabte karakterers handlinger og bevægelser
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Dokumenter
- Sandvik - kroppen musen og den fantastiske avatar turbulens
Forlagets udgivne version, 1,18 MB, PDF-dokument
Jeg krummer mig sammen, drejer om min egen akse, satser og springer halvanden meter op i i luften, spinder rundt og med et voldsomt halvcirkelspark sender jeg min modstander i gulvet. Egentlig er det kun min kickbokser-karakter i Tekken 5 som foretager denne akrobatiske handling; selv har jeg kun trykket på et par knapper og vrikket lidt med en styrepind. Men mine muskler værker og jeg er lettere forpustet... Kropsligheden findes på mange niveauer i computerspil - fra den computermedierede fysik, der ligger i at føle sig forbundet til spilkarakteren, over det taktile i mødet med spillets interface, til overskridelsen af skærmens rumlige repræsentation gennem anvendelse af surround-sound og samspil med det fysiske rum og spillerens krop. Essayet undersøger disse forskellige niveauer af kropslighed i computerspil, men fokuserer især på det paradoks, der ligger i at avancerede spilkarakterer, som - især i 3D-kampspil - bliver udstyret med en stigende grad af kompleks performativitet og som rummer detaljeret fysiognomi, evne til at udvikle og udføre komplicerede partiturer og koreografier, skal styres gennem relativt simple kommandoer udført via mus, tastatur, controllere: Hvordan konstrueres spillerens oplevelse af tilstedeværelse (telepresence) i spillets computerskabte rum og identifikation med den avatar som han/hun styrer; hvordan skaber disse spil en kropslig oplevelse på tværs spillets simple interfaceoperationer
Bidragets oversatte titel | The Body, the Mouse, and the Amazing Avatar: Immersion in computer generated character's actions and motions |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Turbulens. Kroppen: hinsides posthumaniteten |
Udgave nummer | 10 |
Antal sider | 49 |
Status | Udgivet - 2007 |
- Det Humanistiske Fakultet - computerspil, avatar, interface, immersion, fænomenologi, posthumanisme
Forskningsområder
Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk
Ingen data tilgængelig
ID: 6340250